خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / ترس از دندانپزشکی / بر ترس از مراجعه به دندانپزشکی غلبه کنیم!

بر ترس از مراجعه به دندانپزشکی غلبه کنیم!

موارد زیادی از مراجعین دندانپزشکی وجود دارند که سر نوبت خود در مطب یا کلینیک حاضر نمی شوند! ولی برای عده ای از این افراد حاضر نشدن بر سر نوبت به علت فراموشی یا کار مهم ترپیش بینی نشده نیست،این افراد کسانی هستند که به دلیل “ترس از دندانپزشکی” بر سر قرار خود حاضر نمی شوند!
ما بسیاری از اوقات این افراد را از روی برخی علایم و صحبت هایشان شناسایی می کنیم.تعدادی از این افراد هم قابل شناسایی نیستند چون از نشان دادن ترس خود یا صحبت در مورد آن ابا دارند. به طور پیش فرض همه مراجعین دندانپزشکی نسبت به کاری که قرار است بر روی دهان و دندان آن ها صورت گیرد استرس دارند.همیشه در مورد مراجعین شخصا سعی می کنم در جلسه اول در این مورد صحبت کرده و نظرش را در مورد درمان های قبلی که انجام داده و درمان هایی که قرار است برایش انجام شود بدانم.اگر فرصتی فراهم شود تا سوالات خود را بپرسید و پاسخ آن ها را بگیرید بسیاری از ترس های بی مورد شما برطرف خواهد شد. معمولا ما از چیزهای مبهم که اطلاعاتی در مورد آن ها نداریم می ترسیم. آگاهی کافی در مورد درمان های دندانپزشکی می تواند بسیاری از ترس های ما را برطرف کند.
امروزه خوشبختانه تنها مرجع اطلاعات در مورد درمان های دندانپزشکی دندانپزشکان نیستند. شما می توانید از نشریات و اینترنت اطلاعات کافی در مورد درمان های دندانپزشکی به دست بیاورید.بنابراین اگر می ترسید، سعی کنید در مورد چیزهای ترسناکی که ذهن شما را مشغول کرده است اطلاعات کافی به دست بیاورید.
بسیاری از مراجعین ما را کسانی تشکیل می دهند که مدت های طولانی درد های طاقت فرسا را تحمل می کنند، انواع داروها را برای برطرف کردن درد خود مصرف می کنند و سرانجام بعد از مدت طولانی عدم مراجعه، با شرایط دردناک تر و وخیم تر از روی ناچاری به دندانپزشک مراجعه می کنند.کار دندانپزشکی این افراد دشوار تر انجام می شود. چوت شرایط اورژانسی دارند، اغلب خارج از کار معمول مطب یا کلینیک و بدون نوبت مراجعه می کنند و اضطراب و ترسشان هم کماکان وجود دارد!
همه مراحل کاری این افراد سخت تر می شود.به علاوه به علت عدم مراجعه و گذشت زمان طولانی درمان آن ها هم ممکن است گاهی با پیچیدگی هایی همراه باشد و حتی ممکن است که به کشیده شدن و از دست رفتن دندانشان منجر شود.
تاخیر طولانی در مراجعه باعث تخریب بیشتر دندانتان شده و مدت زمان مورد نیاز به درمان دندان شما( تازه اگر قابل درمان باشد!) و اذیت ها و حتی هزینه های شما را افزایش می دهد. اگر اراده کافی بر غلبه بر ترس داشته باشیم و با کسب اطلاعات کافی بتوانیم حداقل بر ترس حضور بر روی یونیت دندانپزشکی غلبه کنیم، کار درمانی ما بسیار روان تر و راحت تر انجام خواهد شد!
به علاوه برای غلبه بر ترس از درمان دندانپزشکی سعی کنید که با دندانپزشک خود صحبت کنید.دغدغه ها و نگرانی های خود را با او در میان بگذارید و از او برای حل مشکل خود کمک بخواهید! گاهی در موارد شدید اضطراب و ترس، دندانپزشک ممکن است داروهایی رابرای مصرف قبل از مراجعه برای شما توصیه کند.