خانه / دسته بندی نشده / بی حسی موضعی: ترس از بی حس نشدن دندان ها در دندانپزشکی و عصب کشی
ترس از بی حسی عصب کشی

بی حسی موضعی: ترس از بی حس نشدن دندان ها در دندانپزشکی و عصب کشی

بی حسی در درمانهای دندانپزشکی مخصوصا عصب کشی (درمان ریشه) نیاز اساسی است.یکی از ترس‌های رایج مراجعین دندان‌پزشکی، ترس از این است که حین انجام درمان درد داشته باشند و دندانشان بی‌حس نشود. گاهی اوقات این ترس به تجربیات ناگوار و ناخوشایند گذشته برمی‌گردد. مثلاً درمان‌های قبلی با درد همراه بوده است و مراجعه‌کننده خاطرهٔ خوبی از درمان دندان‌پزشکی علی‌الخصوص درمان ریشه (عصب‌کشی) ندارد.

دلایلی وجود دارد که ممکن است بی‌حس شدن دندان‌ها را با مشکل مواجه کند؛ اما تقریباً تمامی این موارد قابل‌حل است. به‌جرئت می‌توانم بگویم که تمام دندان‌ها بی‌حس می‌شوند و بنابراین شما باید اطمینان داشته باشید که در دندانپزشکی معاصر، درهرصورتی درمان با درد قرار نیست برای شما انجام شود.

اما در برخی افراد بی‌حسی کامل ممکن است دیرتر یا دشوارتر به دست آید که در این افراد تمهیدات تخصصی برای به دست آوردن بی‌حسی موردنیاز است. در درمان‌های ریشه، بهترین فردی که تخصص لازم را در سروکله زدن با این موارد دشوار دارد متخصص درمان ریشه یا همان اندودنتیست است. اندودنتیست‌ها دندان‌پزشکانی هستند که آموزش‌های ویژهٔ تخصصی دیده و تجربهٔ بیشتری برای درمان این موارد دشوار دارند.

چه مواردی ممکن است که بی‌حسی دندان‌ها به‌دشواری به دست بیاید؟

استرس و ترس: این عامل یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود دندان شما بی‌حس نشود. با روش‌های کنترل و مدیریت استرس می‌توانید خیلی از موارد مشکلات بی‌حس نشدن را حل کنید. استرس و ترس با روش‌های مختلف ازجمله آزاد شدن مواد محرک درد، در بی‌حس نشدن نقش دارد. در برخی موارد برای مدیریت استرس خود شاید نیاز به مراجعه به درمانگر یا حتی دریافت دارو باشید. قضیهٔ استرس و بی‌حس نشدن مسیر دوطرفه است، یعنی به دلیل ترس شما ممکن است بی‌ حسی به‌سختی به دست بیاید، به دلیل تجربهٔ درد هم استرس شما هر بار اضافه‌تر می‌شود. این سیکل نیاز به شکسته شدن دارد که یک متخصص درمان ریشه و در موارد خیلی حاد درمان دارویی و مشاوره روانشناسی می‌تواند که چرخهٔ معیوب را متوقف کند و درمان آرام‌بخشی برای شما به ارمغان بیاورد.

به‌طورکلی افراد دندان‌پزشک هراس مبتلا به فوبیای دندانپزشکی بیش از بقیه در معرض بی‌حس نشدن هستند.اگر قصد مراجعه به دندانپزشک دارید و میترسید به اینجا مراجعه کنید.

بیماران با حملهٔ پانیک:

اگر سابقهٔ حملهٔ پانیک دارید حتماً دندان‌پزشک خود را مطلع کنید. برای مراجعین با این سابقه، چون بی‌حسی تداعی‌کننده حالت‌های حملهٔ پانیک است، ممکن است که از بی‌حسی وحشت داشته باشند یا با بی‌حسی حتی حمله شروع یا تشدید شود. در این افراد ممکن است نیاز به تمهیدات پیش‌دارویی و ملاحظات خاصی قبل از شروع درمان باشد.

ترس از خفگی به دلیل بی‌حسی:

بعضی از افراد ممکن است که خیال کنند با بی‌حس شدن مجرای گلویشان بسته می‌شود یا اینکه تنفسشان مختل می‌شود. انواع مختلف بی‌حسی‌های دهانی کوچک‌ترین اختلالی در تنفس ایجاد نمی‌کنند. این اطمینان به شما داده می‌شود که شما تنفس طبیعی خواهید داشت. گاهی ممکن است در بعضی از انواع بی‌حسی‌های بلاک، ته گلوی خود احساس بی‌حسی هم بکنید اما این حس کوچک‌ترین اختلالی در تنفس به وجود نمی‌آورد. همچنین رفلکس بلع شما از ناحیهٔ دیگری در خارج دهان منشأ می‌گیرد بنابراین بلع شما هم به‌ندرت ممکن است مختل شود.

بیماران مبتلا به اعتیاد و بی حسی :

بیمارانی معتاد به مواد مخدر و الکل اغلب ترس زیادی از بی‌حس نشدن دارند. این قضیه البته در مطالعات هم بررسی‌شده است. مواد مخدری مانند کوکائین خودشان خاصیت بی‌حس‌کننده دارند و مواد افیونی هم ضد درد هستند؛ اما در افراد معتاد، به دلایل فیزیولوژیک و روانی، مقاومت در برابر بی‌حس نشدن ممکن است ایجاد شود یا اینکه مدت‌زمان بی‌حسی را از زمان افراد عادی کمتر کند.

کوکائین از برداشت نوراپی‌نفرین ممانعت می‌کند روی دستگاه عصبی مرکزی هم بر تغییر حس درد تأثیر می‌گذارد. همچنین روی فشارخون هم اثر می‌گذارد. مواد مخدر به‌طورکلی پاسخ گیرنده‌های حسی و درد را تغییر می‌دهند بنابراین ممکن است که پاسخ بی‌حسی‌هایی که روی این گیرنده‌ها اثر دارند هم تغییر بکند. به‌علاوه اختلالات استرسی و فوبیا در میان افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل بیشتر است و شیوع بی‌حس نشدن هم در این افراد بیشتر است. اعتیاد بیماری خانمان‌سوز است و نیاز به درمان دارد ولی انجام درمان دندانپزشکی برای افراد مبتلا به این بیماری و بی‌حسی کامل با روش‌های مختلف قابل انجام است و اعتیاد مانع از این نیست درمان بدون درد برای بیماران انجام شود.

بیماران مبتلا به اهلرزدانلوس:

اهلرزدانلوس یک بیماری از نوع اختلالات ارثی نادر بافت همبند هستند که در آن نقایص ژنتیکی موجب بروز مشکلاتی در تولید، ساختمان یا فرآوری کلاژن می‌شود. علائم آن افزایش محدودهٔ حرکات مفصل، شکنندگی و افزایش قابلیت ارتجاعی پوست است. هرچند که تعداد افراد مبتلا به این سندرم زیاد نیست ولی برخی مطالعات نشان داده است که مبتلایان اهلرزدانلوس ممکن است که در درمان دندان‌پزشکی به‌دشواری بی‌حس شوند. البته استفاده از بی‌حس‌کننده متنوع‌تر مشکل بی حسی این بیماران را حل می‌کند.

مو قرمزها:

افرادی که به‌طور ژنتیکی مو قرمز هستند دیرتر و دشوارتر ممکن است بی‌حس شوند. همچنین درد بعد از درمان هم در این افراد ممکن است بیشتر باشد. به‌طور تیپیک افرادی که به‌طور ذاتی موی قرمز دارند و صورت آن‌ها کک‌مکی است و در اروپا بیشتر هستند در این گروه قرار می‌گیرند. البته انواع بی‌حسی‌ها و روش‌های تکمیلی بی‌حسی مشکل این افراد را حل می‌کند و نباید نگرانی از بابت بی‌حس نشدن داشته باشند.

ترس از درد بی حسی

تزریق بی حسی به طور کامل بدون درد نیست. ولی باکاهایی مانند قرار دادن ژل بی حسی  و تزریق خیلی آرام و روشهای کنترل روانی، کا کاری میکنیم که کمترین اذیت توسط شما احساس شود.

بیماران دندان‌پزشک هراس و ترس از بی‌حس نشدن

ترس از عدم کنترل روی اندام‌ها و بدن و ترس از عدم کنترل روی درد در صورت بی‌حس نشدن یکی از مهم‌ترین ترس افراد از بی‌حسی است. معمولاً به مراجعین اطمینان داده می‌شود که هر موقع احساس درد یا ناراحتی داشتند با علامت آن‌ها کار متوقف می‌شود و به‌هیچ‌وجه درمان با درد برای آن‌ها ادامه پیدا نمی‌کند. حتی قراردادهایی مانند بالا بردن دست بین دندان‌پزشک و بیمار وضع می‌شود تا بیمار از کنترل خود، روی روند ادامه و توقف درمان اطمینان حاصل کند.

تجربیات بد و منفی در گذشته بالطبع عامل تأثیرگذاری هستند؛ اما با مراجعات جدید و ایجاد رابطهٔ خوب با دندان‌پزشک جدید می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

صحبت قبل از جلسهٔ درمان در مورد نحوهٔ بی‌حسی و کسب اطمینان از اینکه دندان‌پزشک همهٔ تمهیدات را برای درمان بدون درد برای شما تدارک خواهد دید کمک زیادی به کاهش نگرانی شما خواهد کرد.

تکنولوژی‌های جدید در بازار برای تزریق بی‌حسی در چند سال اخیر عرضه‌شده‌اند اما هیچ‌کدام از این تکنولوژی فعلاً نتوانسته‌اند تأثیری مانند حذف تزریق یا افزایش چشمگیر اثر بی‌حسی داشته باشند. واقعیت این با همان روش‌های تزریق کلاسیک هم تقریباً در تمام موارد، بی‌حسی کامل و درمان بدون درد قابل دستیابی است.

از عصب کشی نترسیم (کلیک)

ترس از عوارض بی‌حسی:

بی‌حسی‌های معمول عوارض شناخته‌شده‌ای ندارند و از کم عارضه‌ترین داروهای تولیدشده هستند. حتی از بی‌حسی رایج دندانپزشکی لیدوکائین می‌توان در خانم‌های باردار در تمام مراحل بارداری بدون نگرانی استفاده کرد. حالت تهوع، گیجی، خواب‌آلودگی و غیره عوارض بسیار نادری هستند و بیشتر منشأ استرسی هم ممکن است داشته باشند بنابراین نباید عامل نگرانی شما از تزریق بی‌حسی باشند.

چه کنیم که بی‌ حسی راحت‌تر و کاملی داشته باشیم؟

مهم‌ترین کار غلبه بر ترس و ایجاد کنترل بر روی نگرانی‌ها و افکار منفی است. اگر هر نگرانی دارید با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. مطمئن باشید توضیحات دندان‌پزشک کمک زیادی خواهد کرد تا نگرانی‌هایتان رفع بشود.بی حسی دندان شما ممکن و قابل انجام است.

شب قبل خواب کافی داشته باشید. وقت‌های دندان‌پزشکی خود را در مواقع پراسترس یا زمانی که خیلی خسته با بیمار هستید تنظیم نکنید. اگر سابقهٔ مشکلات بی‌حس نشدن داشته‌اید حتماً به دکتر خود اطلاع دهید. می‌توانید اگر منع مصرفی ازنظر پزشکی ندارید، یک ساعت قبل از مراجعه یک مسکن سادهٔ بدون نسخه (مانند ایبوپروفن 400 میلی‌گرم) استفاده کنید.

دندانپزشک – متخصص درمان ریشه – بورد تخصصی اندودانتیکس
کرج:خیابان شهید بهشتی جنب شهرکتاب مرکزی ، ساختمان پزشکان نور واحد20/تهران،پل گیشا02188283006