خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / حساسیت دندانی را چه غذاهایی ایجاد میکنند:پیشگیری و درمان حساسیت
حساسیت دندانی و غذا ها

حساسیت دندانی را چه غذاهایی ایجاد میکنند:پیشگیری و درمان حساسیت

شما هم ممکن است جز افرادی باشید که با خوردن آب خنک، بستنی یا ترشی تمام دندان‌هایتان شروع به درد گرفتن می‌کند. گاهی این درد به حدی شدید است که شما را از خودشن خیلی از غذاها محروم می‌کند.

حساسیت دندانی یکی از مشکلات رایجی است که باعث مراجعات مکرری به دندان‌پزشکی می‌شود. بعضاً حتی مشکلات مربوط به دندان‌های حساس به قدری در تشخیص پیچیده می‌شود که فرد ممکن است برای حل مشکل به چندین دندان‌پزشک مراجعه کند و تشخیص دقیق برایش صورت نگیرد.

در واقع در حساس شدن دندان‌ها به علل مختلف لایهٔ مینای روی دندان که سخت‌ترین قسمت دندان است و اثر حفاظتی و عایقی دارد، کارایی خود را از دست می‌دهد، نازک می‌شود و یا اینکه از بین می‌رود.( برای اطلاع از نحوه ی درمان حساسیت درمانی در مطب به اینجا بروید)

عواملی که حساسیت دندانی ایجاد می‌کنند:

مواد غذایی، روش اشتباه مسواک زدن، بیماری‌های لثه منجر به تحلیل لثه که می‌توانند منشأ ژنتیکی داشته باشند یا بهداشت ناکافی دهان و دندان‌ها علت آن‌ها باشد مهم‌ترین عوامل شناخته شده‌ای هستند که منجر به حسایت دندانی می‌شوند. به علاوه استرس‌های طبیعی زندگی روزمره از راه ایجاد دندان قروچه و متعاقب آن ایجاد ترک‌های ظریف مینای دندان در ناحیه طوق می‌تواند موجب حساسیت دندانی شود؛ بنابراین استرس به طور غیرمستقیم می‌تواند موجب حساسیت دندانی شود.

مواد غذایی که موجب حساسیت دندانی می‌شوند:

• غذاهای اسیدی مانند آب لیمو، سرکه و … با سایشی که روی مینای دندان‌ها اعمال می‌کنند می‌توانند موجب حساسیت‌های دندانی شوند.
  • نوشیدنی‌های گازدار مانند سودا، نوشابه‌ها، شربت‌های انرژی‌زا و … می‌توانند محرک حساسیت دندانی باشند. به علاوه قند موجود در برخی از این نوشیدنی‌ها هم عامل محرک درد حساسیت دندانی است.
  • خوردن یخ و بستنی محرک حساسبت دندانی است. علی الخصوص عادت‌هایی مانند جویدن یخ و بستنی‌های یخی بسیار برای مینای دندان‌ها مضراست. قند بستنی‌ها هم به طور مستقل عامل تحریک درد است.

عادت‌ها و مواردی که به حساسیت دندانی می‌انجامد؟

• جویدن یخ: یکی از عادت‌های بسیار مضر برای دندان‌هاست. چرا که هم حساسیت و دردهای مبهم دندانی ایجاد می‌کند و هم اینکه می‌تواند باعث ترک دندان‌ها شود.
  • مکیدن لیمو: لیمو و آب لیمو اسیدی هستند؛ اما تماس لیمو به صورت مکیدن آن مدت زمان برخورد اسیدسیتریک لیمو را با دندان‌ها افزایش داده و موجب حساسیت دندان‌ها می‌شود.
  • در درمان سفید کردن دندان‌ها به روش بلیچینگ معمولاً از نوعی مواد اکسیدان برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. در حالت عادی و افراد سالم این درمان مشکلی ایجاد نمی‌کند یا حداقل حساسیت بسیار گذراست. ولی در افرادی که دندان‌های حساس دارند، بلیچینگ حساسیت شدیدی ایجاد می‌کند.
  • استفاده از مواد ساینده مانند پودرهای سفیدکننده با مسواک، جوش شیرین، حتی خمیردندان‌های سفیدکننده به مدت خیلی طولانی و… می‌تواند به مینای دندان‌ها آسیب بزند و با از بین رفتن اثر حفاظتی مینا دندان‌ها حساس شوند.
  • مسواک زدن به روش غلط، با مسوارک‌های زبر و به روش سایشی باعث از بین رفتن مینای دندان علی‌الخصوص در ناحیهٔ نازک طوق دندان‌ها و حساس شدن دندان‌ها می‌شود. مسواک زدن غلط می‌تواند لثه را هم تحلیل ببرد و تحلیل لثه خودش عامل حساس شدن دندان‌هاست.
  • بیماری‌های لثه با تحلیل بردن لثه و استخوان زیر آن باعث می‌شوند که قسمت‌هایی از ریشهٔ دندان که در حالت عادی با لثه پوشش داده‌شده‌اند، با فضای بیرون تماس پیدا کنند و به راحتی با محرک‌ها تحریک شوند. نتیجهٔ این قضیه حساس شدن بیش از حد دندان‌هاست.
  • سابیدن دندان‌ها روی هم در خواب یا بیداری باعث از بین رفتن مینای روی سطح دندان و طوق دندان‌ها می‌شود. در نهایت از مسیر این ترک‌ها عبور مواد محرک و حساسیت دندانی قابل پیش‌بینی می‌باشد. در برخی موارد این سایش کند و مزمن است و دردی را ایجاد نمی‌کند ولی مواردی هست که به حساس شدن دندان‌ها و حتی دردهای بسیار شدید با مواد غذایی سرد و گرم منجر می‌شود.
  • این مطلب تکمیلی را در مورد علل حساسیت دندانی می توانید از اینجا بخوانید.

آیا حساسیت دندانی غیرقابل درمان است؟

وقتی به بیمارانم می‌گویم که برای کنار آمدن با حساسیت دندانی باید عادات غذایی‌شان را عوض کنند، از خمیردندان‌های ضدحساسیت استفاده کنند و مدارا کنند، گاها ناامید می‌شوند. چرا که بیشتر ترجیح می‌دهند یک درمان قطعی و سریع به آن‌ها به عنوان انتخاب ارائه شود. بعضاً حتی پیشنهاد می‌کنند که دندان‌هایشان درمان ریشه (عصب‌کشی) بشود.

واقعیت این است که دندان‌های ما برای جویدن و تماس با غذاهای خیلی داغ و خیلی خنک با این تناوب‌های کوتاه تکامل نیافته‌اند. اینکه ما اکنون می‌توانیم در هر فصلی غذاها و مایعات خیلی سردتر از دمای محیط مصرف کنیم، به یکی دو قرن اخیر برمی‌گردد و تا قبل از آن دندان‌های ما این قدر در معرض تغییرات دمایی و غذاهای سرد نبودند؛ بنابراین تعامل با این شرایط جدید که به اختراع یخچال‌ها و ورود آن‌ها به تمام خانه‌ها برمی‌گردد قابل انجام است.

آیا جرم گیری دندان‌ها را حساس می‌کند؟

جرم‌گیری دندان‌ها را حساس نمی‌کند. ابزارهایی که برای جرم گیری استفاده می‌شوند فقط بر روی جرم دندانی و رنگدانه های چسبیده روی مینای دندان‌ها مؤثر هستند و با برداشتن آن‌ها سلامت بیشتر دندان‌ها را تأمین می‌کنند. البته جرم دندانی به صورت مصنوعی به عنوان عایق عمل می‌کند و با برداشته شدن آن، برای مدتی ممکن است حس دندان‌ها بیشتر شود. از طرف دیگر در زیر پوشش جرم، میکروب‌ها لثه را تحلیل می‌برند. با تحلیل لثه، ریشه لخت می‌شود و حساسیت دندانی بیشتر می‌شود؛ بنابراین خود جرم عامل حساسیت دندانی است و نه جرم‌گیری!

دندان درد ها

مواد غذایی که حساسیت را کاهش می‌دهند!

موادی که غنی از اگزالات باشند یا انباشته شدن روی دهانهٔ گیرندهٔ اعصاب حساس، درد را کاهش می‌دهند. برای مثال اسفناج، موز، هویج و ترب ها از مواد غذایی حاوی اگزالات بالا هستند. احتمالاً چای سبز هم اثر تسکینی روی حساسیت دندانی می‌تواند داشته باشد. لبنیات که حاوی کازئین است هم یک‌لایه حفاظتی موقتی برای کاهش درد دندان حساس ایجاد می‌کند.

درمان حساسیت دندانی

اولین قدم درمان دندان‌های حساس، شناسایی علت و حذف آن است. اگر علت عادات غذایی اشتباه است باید حذف شوند. اگر فرد اشتباه مسواک می‌زند، لثه‌های بیمار دارد یا دندان‌هایش را در خواب یا بیداری به هم می‌سابد، به روش‌های مختلف این موارد درمان یا حذف می‌شوند.

قدم بعدی درمان‌های موضعی حساسیت است که شامل تغییر نوع خمیردندان، تغییر مسواک (استفاده از مسواک‌های خیلی نرم)، استفاده از دهان‌شویه و درمان‌های ضد حساسیت در مطب می‌شود.

در موارد خیلی خیلی نادر و در شرایط خاص ممکن است که درمان ریشه هم برای درمان حساسیت خیلی شدید به‌خصوص در سایش‌هایی که مینا به‌طور کامل از بین رفته است، به کار رود. (برای درمان حساسیت دندان خود به اینجا مراجعه کنید)