خانه / در حاشیه / مسواک ستیزی و روازاده: جامعهٔ سالم و دشمنان آن!
روازاده مسواک اخلاق
روازاده مسواک اخلاق

مسواک ستیزی و روازاده: جامعهٔ سالم و دشمنان آن!

Rate this post

وزیر «هرمز بن شاپور» به وی نامه فرستاد که بازرگانان دریا، بار جواهر بسیار آورده‌اند و آن را به صد هزار دینار از برای پادشاه خریده‌ام.شنیده‌ام که پادشاه آن را نمی‌خواهد. اگر راست است، فلان بازرگان به صد هزار دینار سود می‌خرد!
هرمز جواب نوشت که صد هزار دینار و صد هزار چندان پیش ما قدری ندارد. چون ما بازرگانی کنیم، پادشاهی که کند و بازرگانان چه کنند؟

بهارستان جامی – روضهٔ سوم

پیام حکایت فوق در یک‌کلام سرش به کار خود بودن هرکسی است؛ یعنی پزشک، بازرگان، مهندس، جامعه‌شناس، مقنی، هنرمند، راننده و … هرکدام اگر به کار خود مشغول باشند، مشکلات و اختلالات در جامعه چه‌بسا کمتر از چیزی که الآن هست خواهد بود! به‌این‌ترتیب نه عوام بی‌سواد در فقه و دین ورود کرده و بر سبیل ناصواب بر روحانیت خرده می‌گیرند و نه کسی با عبا و عمامه برای مردم در کسوت پزشک نسخهٔ دارویی می‌پیچد و نه کسی مانند آقایی به اسم روا زاده که نه عمامه دارد و نه روپوش سفید همزمان طبیب امراض جسمی و روحی و معنوی مردم می‌شود! اگر هر کس کاری را که برای آن آموزش‌دیده و بر آن تسلط دارد درست انجام دهد، مردم سود بیشتری خواهند کرد و بدنامی هم گریبان علم و دین را نمی‌گیرد!

اخیراً آقایی به اسم روا زاده که نامش نه به نکوئی در سطور فوق ذکر شد، در ویدئویی که به‌صورت فراگیر در اینترنت پخش‌شده است، مسواک زدن را زیر سؤال می‌برد و آن را توطئهٔ صهیونیستی (!) می‌داند و مثال می‌زند که حیوانات مسواک نمی‌زنند و دندان خراب ندارند! تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد. این ویدئو را به‌حساب ده‌ها ویدئویی می‌گذاریم که وایرال می‌شود و مدتی همه به آن می‌خندیم و سرگرم می‌شویم. یک روز به کارگر ساده می‌خندیم که تأکید دارد پلیس فتا حواسش به همه‌چیز هست، یک روز به خودکشی دوست خود خواندهٔ یک خوانندهٔ زیرزمینی و روز دیگر به کسی که همهٔ هزینه‌ها با اوست!

اما مسئله زمانی بغرنج می‌شود که بعدازاین سخنرانی، با انبوه سوالاتی از مراجعین مطب که در مورد زیان‌های مسواک مواجه می‌شویم. بعد در خبرها می‌خوانیم که در یک شهر در مدارس تعداد زیادی از والدین مانع از درمان پیشگیرانه با فلوراید در مدارس برای فرزندان خود شده‌اند.

این روزها به یمن فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی که توسط غربی‌ها ابداع و گسترش پیداکرده‌اند، این امکان فراهم آمده است که عقاید، اظهارنظرها، اطلاعات، شایعات، اخبار و دانش به‌سرعت در میان تعداد زیادی از افراد جامعه گسترش یابد. این فرآیند، از این باب که مردم می‌توانند در مورد تمام اخبار و رویدادهای جاری مطلع و آگاه باشند، بسیار خوشایند و مطلوب است؛ اما وقتی قضیه تأسف‌بار است که تکنولوژی برای اشاعه جهل و فریب مردم استفاده شود!

اولین نکته در مورد ادعاهای مضحک آقای روا زاده این است که صورت‌مسئله فرمایشات ایشان از بنیان زیر سؤال است. چراکه حیوانات دندانشان خراب می‌شود! اگر علاقه‌مند به کله‌پاچه باشید یا اینکه سگ و گربه در خانه نگه‌داشته باشید می‌دانید که حیوانات دندان‌های خراب دارند. ازقضا در دامپزشکی شاخه‌ای هم برای دندانپزشکی حیوانات وجود دارد و دندان‌های خراب حیوانات توسط دامپزشکان درمان می‌شود.

حتی انوری شاعر قرن ششم در بیتی می‌گوید: شیر با بأس تو بی‌چنگالست – گرگ با عدل تو بی‌دندانست! که نشان می‌دهد برخلاف تصور روا زاده حتی گرگ‌ها هم گرفتار بی‌دندانی می‌شوند! چه بماند آدمیزادی که بعضی از انواع آن در فریب همنوع و رحم نکردن به همگنان، از روباه و گرگ هم چه‌بسا بدتر است!

در مرتبهٔ بعد به این نکته می‌رسیم که بالفرض چون احشام علف می‌خورند و به نوتلا و پاستیل دسترسی ندارند دندانشان سالم می‌ماند! ربط این قضیه به مسواک چیست؟ درست مثل این است که بگوییم که آمار تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ در گاوها خیلی کمتر از آدم‌های راننده است. پس گاوها شعور ترافیکی بهتری دارند و از راننده‌ها محتاط‌تر هستند! یا اینکه بگوییم آمار سرطان در مرغ‌ها خیلی کمتر از انسان‌هاست چون به‌جای جوجه‌کباب، ارزن می‌خورند! ربط بعضی چیزها به بعضی چیزها، مصداق ربط دادن گوزن و شقایق است که البته فلوشیپ استاد روا زاده اتفاقاً در این حیطهٔ تخصصی است.

اما در مورد مسواک البته در روایات، تاریخ مکتوب و داستان‌ها، مدارک چنان غیرقابل‌انکار است که به نظر این بار استاد به کاهدان زده است. اگر وزارت بهداشت بعد از هر سخنرانی از ایشان تست دوپینگ می‌گرفت احتمال این وجود داشت که با محرومیت دائمی از تمام میادین علمی- پزشکی کشور چه‌بسا به گوشه‌ای جهت تذهیب نفس و تطهیر خون تبعید شوند تا بتوانند بیشتر در گفتار خود تفکر کنند.

«از تطهیر و تأدیب، پنج‌در تن و پنج‌در سر، اما آن پنج که در سرست: آب در دهن کردن و در بینی کردن و مسواک کردن و شارب گرفتن و موی سر بدو شاخ کردن» (رشیدالدین میبدیکشف الاسرار و عده الابرار)

در داستان حضرت موسی هم در کشف‌الاسرار میبدی، بعدازاینکه موسی سی روز روزه می‌گیرد دهانش بد بو می‌شود و به مدد مسواک است که دهانش مجدداً چون مشک خوشبو می‌شود.

از پیامبر اکرم هم در روایتی نقل‌شده است که اگر برای مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواک زدن را واجب می‌کردم. در تاریخ و ادبیات ما مسواک حتی نشانهٔ زهد و تقوا هم هست. مؤمنین و متقین هستند که با خود همیشه مسواک حمل می‌کنند طوری که مسواک را در ردهٔ تسبیح و دستار آورده شده است:

چون اهل زهد شاخچه بندی نمی‌کنیم – ترک عصا و شانه و مسواک کرده‌ایم (صائب تبریزی)

در تاریخ ادبیات ما هم‌بارها به اهمیت مسواک زدن تأکید شده است. برای مثال صائب تبریزی شاعر قرن یازدهم هجری واعظان (روحانیان) را افرادی می‌داند که فراوان از مسواک استفاده می‌کنند. ُ

واعظ ز خبث خلق دهن را نکرده پاک- دندان خود سفید به مسواک می‌کند

بیدل دهلوی شاعر قرن یازدهم هجری هم مسواک را لازمهٔ زهد و پارسایی می‌داند:

صد وضو تازه کرد و باز شکست – صوفی افکند بر زمین مسواک

بیدل دهلوی البته به طنز مزیتی را برای بی‌دندانی‌اش ذکر می‌کند و آن این است که از مسواک زدن بی‌نیازش می‌کند!

ز بی‌دندانی ایام پیری نعمتم این بس – که فارغ دارد از فکر و خیال رنج مسواکم

برای اینکه ادعاهای افرادی از قبیلهٔ آقای روا زاده را رد کرد، نیاز به دلایل متقن استدلال است. به‌طورکلی صرف ادعای یک قضیه همیشه ساده‌تر از اثبات یا رد آن قضیه است. در کتاب دروغ-ارادهٔ آزاد سام هریس نکتهٔ جالبی را اشاره می‌کند. وقتی دروغی در مقیاس وسیع به‌صورت شایعه همه‌جا پراکنده می‌شود، در ادامه هرقدر که شواهد در مورد دروغ بودن آن قضیه منتشر شوند، این شواهد نسبت به‌دروغ قبلی ضریب نفوذ و تأثیر کمتری دارند. درواقع طیف علاقه‌مندان شایعات دروغ هم به تردیدها، تشکیک‌ها و تکذیبیه‌های متعاقب یک دروغ کمترین اهمیت را می‌دهند. رسانه‌ها هم به دروغ‌ها یا قلب واقعیت‌های جنجالی بیشتر از حقایق مأیوس‌کننده و یکنواخت علاقه دارند!

دکتر روازده - طب اسلامی
دکتر روازده – مسواک -طب اسلامی

بنابراین تأثیرات منفی ادعاهای افرادی مثل روا زاده در جامعه بسیار منفی‌تر از چیزی‌است که ما تصور می‌کنیم. روا زاده را به شوخی ممکن است در جامعهٔ پزشکی جدی نگیریم و اصلاً داخل پزشک به‌حساب نیاوریم، ولی در عصر گذر رسانه‌ای امروز، هر آدمی به‌شرط امکان جلب‌توجه دارای قدرت رسانه‌ای است؛ و چنان چه هم به دلایل کوته‌نگرانهٔ احتمالی، از سوی برخی ارگان‌ها حمایت می‌شده یا کماکان می‌شود و تریبون در اختیارش قرار می‌گیرد، حساسیت جامعهٔ پزشکی باید دوچندان باشد چراکه جامعهٔ پزشکی مسئولیت اخلاقی در برابر سلامت مردم دارد. پیشگیری از بیماری‌ها کم‌هزینه‌تر و قطعی‌تر از درمان بیماری‌هاست. کسی که به جنگ پیشگیری رفته است، تیشه به ریشهٔ سلامت مرده زده است و در آینده صدمات جانی و مالی تأثیرات این فرد بسیار بسیار هنگفت خواهد بود!

جامعهٔ پزشکی وظیفهٔ اخلاقی دارد که در برابر ادعاهای این فرد به قانون متوسل شود. نگارنده دانش حقوقی ندارد و نمی‌داند ماده‌قانونی که می‌تواند به جلوگیری از اثر تخریبی روا زاده بر جان و مال مردم می‌تواند به کار رود کدام است؛ اما همان قانونی که می‌تواند مانع از این شود که شما در منابع آب آشامیدنی شهرها سم بریزید، یا شیر و لبنیات آلوده به دست مردم بدهید یا ماشین با ترمز خراب و ایمنی پایین تولید کنید، می‌تواند برای این مورد هم به کار رود. چراکه روا زاده دشمن جامعهٔ سالم و سلامتی است!

البته ایشان به‌عنوان یک شهروند حق دفاع از خود رادارند و چه‌بسا چترحمایتی و پوشش رسانه‌ای قوی هم امکان دفاع و هم حمله را برای ایشان فراهم کرده است. ازقضا منتظر این هستیم که آقای روا زاده این بار ادعا کند که منظورش از مسواک مسواک‌های مدرن است و نه مسواک زمان صدر اسلام! البته بشر در طول این هزار و اندی سال در مسیر پیشرفت بوده است و فهمیده است که مسواک‌های امروزی که حتی الآن تا هوشمند شدن هم پیش رفته‌اند و قادرند عادات مسواک زدن، نیرو و میزان مؤثر بودن را برای ما تحلیل کنند، از مسواک‌های قدیمی و صدالبته از مسواک نزدن برای سلامت و بهداشت دهان بهترند! ایشان چون به روش غیرعلمی، بدون استناد و سفسطه بحث می‌کنند هر حرفی را می‌توانند به زبان بیاورند و نیازی به روش بحث علمی ندارند؛ بنابراین مناظره و تریبون دادن به ایشان بی‌معنی است و بیشتر تبلیغ جهل و خرافه خواهد بود؛ اما کسانی که احساس مسئولیت اخلاقی در برابر سلامت مردم دارند بنا بر قسمی که خورده‌اند، با استناد به اصل اینکه نباید زیانی متوجه جان و سلامت مردم باشد باید وارد عرصه شوند و جلوی جهل، گمراهی و بیماری بایستند.

در مورد کلاهبرداری به اسم دندانپزشکی بیولوژیک ، اینجا را بخوانید.

در مورد سو تفاهم های رایج در مورد عصب کشی دندان، اینجا را از هفته نامه سلامت بخوانید.

درباره دکتر علی مرسلی

دکتر علی مرسلی
دندانپزشک – متخصص درمان ریشه – بورد تخصصی اندودانتیکس کرج:خیابان شهید بهشتی جنب شهرکتاب مرکزی ، ساختمان پزشکان نور واحد20/تهران،پل گیشا02188283006

4 نظرات

  1. حکیم دکتر حسین روازاده که خود را از خادمان پیش رو در احیای آموزه های پزشکی کهن ایران زمین می داند همواره توصیه اکید بر پرهیز از مسواک زدن قبل از خواب نموده است و اشاره داشته است که حافظین سلامت برای سلامت دندان ها بیشتر از دوبار در هفته از شویا استفاده نکنند. با استناد به سخنان حکیم اسماعیل جرجانی شاگرد برجسته بوعلی سینا دلایل اصرار ایشان بر تدبیر صحت دندان ها به وضوح تبیین می گردد.

    از فحوای کلام سید جرجانی در الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه، ج۱، ص ۵۸۳ چنین بر می آید که بخاراتی که از اخلاط در حال جوشش درون معده بر می خیزد سبب تغییر رنگ دندان و فاسد شدن آن می گردد. لذا شب هنگام که غذا داخل معده می ماند این دخان ها و بخارها فراوان ترند پس استفاده از مسواک و سنون(گرد شویا) بافت دندان را پاک کرده و فضا را برای جذب این دخان ها فراهم تر می کند از این جهت است که مسواک زدن را هنگام شب ممنوع نموده است. توانایی تخریب دندانها با اسیدها و بخارات دهان به قدری زیاد است که نه تنها از مسواک زدن در شب منع می کند بلکه توصیه می نماید که شبها دندانها را با عسل، شکر سرخ و روغن گُل چرب کرده و بعد بخوابند. این اخلاط و بخارات آنها به قدری آسیب رسانند که هنگام قی کردن هم نباید با دندانها تماس پیدا کند به همین دلیل است که چرب کردن دندانها را قبل از قی کردن هم تجویز نموده است. امروزه از شوری و چربی پنیر تبریز نیز با مالیدن به دندان ها هنگام خواب می توان بهره برد.

    • دکتر علی مرسلی

      جرجانی متولد ۴۳۴ قمری و در آن زمان میانگین عمر بشر حدود 40 سال بود .طبیعی است که این توصیه ها برای نگهداری دندان ها تا 40 سال جواب میداد …الان به مدد واکسیناسیون و پزشکی مدرن عمر میانگین بالای هفتاد سال است !

      • با سلام خدمت شما ممنون از مطلبی که تحریر نموده اید .
        فقط دو نکته باید لحاظ گردد،
        از نظر بنده صرف اینکه پژوهشگری اشتباها نتواند منظور خود را برساند یا در اصل محاسبات خود به نتیجه اشتباهی دست پیدا نموده باشد که خود از آن بی اطلاع است . نباید موجودیت وی را مورد بازخواست قرارداد و کل افکار و گذشته و.. وی را نیز تحت تاثیر یه سخنرانی نمود.
        نظر بنده درباره ادعای وی نسبت به اینکه دندان حیوانات خراب نمیشود، این است که اگر هم خراب نشود حیوانات معمولی که ما در طبیعت ایران می شناسیم کمتر از 28 سال زندگی میکنند، این را نمی توان بست داد برای یک انسان 60 ساله پس ادعای وی بی منطق بوده و شاید تحت تاثیر جو بوده، از طرفی ادعای وی در مورد مینای دندان در همان سخنرانی کاملا درست است، که نباید با وسیله ای که به نام مسواک شناخته می شود ، آن را تراشید، دقت کنید ایشان اشتباه دومی را که انجام دادن در همان سخنرانی اشاره داشتند که مسواک نزنید که منظور وسیله ای که امروزه به نام مسواک میشناسیم که باعث عقب رفت لثه شده و دندان را لخت می نماید و مینای دندادن را نازک می نماید، و باعث خونریز و.. می شود.
        مسواکی که شما در متن به آن اشاره نموده اید که پیامبر اسلام فرموده فکر نکنم که نظرشان مسواک های برقی کرست بوده ویا امثال آن بلکه مسواک چوبی که در ایران متاسفانه ندیده ایم.
        از طرفی واکنش وزیر بهداشت به این موضوع برایم جالب بوده که ایشان چنان این فرد پژوهشگر را خار می نماید که انگار خود اشراف زاده ای بوده و هرگز اشتباهی در زندگی خود ویا حداقل در محافل علمی ویا سخنرانی ها اشتباهی نداشته است، که واقعا از یک وزیر بعید است چنین برخوردی، که ذهن مرا بیشتر به لابی های واردات کالاهای لوکس بهداشت داهان برد که شاید با این فرد در ارتباط باشند، شاید ..

        • دکتر علی مرسلی

          بحث علم نیست .بحث کلاهبرداری است .دنیای امروز کسی نمی تواند مقاصدش را مخفی کند.روازاده فروشنده ی نمک دریایی و داروهای به اصطلاح طب سنتی است … در دفتر ایشان در جمهوری تهران هر روز میلیون ها تومان از مردم بدبخت کلاهبرداری می شود. دادستانی به عنوان مدعی العموم باید وارد شود و جلوی کلاهبرداری این فرد را بگیرد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *