خانه / برای همکاران دندانپزشک / کنترل عفونت در دندان‌پزشکی،معرفی کتاب تألیف دکتر مسعود یغمائی
کتاب کنترل عفونت در دندانپزشکی

کنترل عفونت در دندان‌پزشکی،معرفی کتاب تألیف دکتر مسعود یغمائی

ویرایش جدید (سوم) کتاب درسنامهٔ کنترل عفونت در دندانپزشکی، تألیف استاد شناخته‌شدهٔ جراحی ایران دکتر مسعود یغمایی است که با همکاری دکتر ساینا شمس‌زاده توسط انتشارات دانش‌پژوه منتشرشده است. این کتاب یک با یک یادنامه بسیار جالب در مقدمه آغاز می‌شود که دلیل نگارش این کتاب و اهمیت آن را برای خوانندگان توضیح می‌دهد. در مقدمهٔ کتاب در مورد زندگی دکتر لری پترسون جراح معروف فک و صورت دنیا که نام او به واسطهٔ کتاب رفرنس پترسون برای همهٔ دندان‌پزشکان شناخته شده است توضیحاتی ارائه می‌شود. دکتر پترسون در سال 2002 به دلیل ابتلای احتمالی شغلی به هپاتیت، از کار افتادن کبد و عارضهٔ عفونت قارچی بیمارستانی در سن شصت سالگی درگذشت. از دست رفتن این چهرهٔ شاخص جراحی فک و صورت دنیا، زنگ خطری است برای همهٔ دندان‌پزشکان که متوجه آسیب‌های شغلی دندان پزشکی باشند، آن را شوخی تلقی نکنند و راهکارهای عملی برای پیشگیری از خطرات و مدیریت عوارض پیش‌آمدهٔ احتمالی بلد باشند!

کتاب در هفده فصل چاپ شده است و موضوعاتی از بروزترین مشکلات و دغدغه‌های رشتهٔ دندان‌پزشکی را در برمی‌گیرد. بسیار پیش آمده است که دندان‌پزشکان حین کار دچار Needle stick(فرورفتن سرسوزن در دست) شده‌اند. در این حالت همکاران اغلب دچار استیصال می‌شوند. در رفرنس‌های دندان‌پزشکی به طور مشخص پروتکلی برای مدیریت این حوادث وجود ندارد. فصل پانزده کتاب به این موضوع بسیار کاربردی اختصاص پیدا کرده است.

امروزه مسائل زیست محیطی از دغدغه‌های اصلی جوامع به شمار می‌رود. فصل شانزده کتاب به موضوع پسماندهای دندانپزشکی و مسائل محیط زیستی پیرامون آن پرداخته است. پاتوژن‌های منتقله از راه خون، وسایل حفاظت شخصی، محلول‌های ضدعفونی و آنتی‌سپتیک، واکسیناسیون، استریلیزاسیون از جمله دیگر فصول کتاب هستند که جز سؤالات و ابهامات روزمرهٔ دندان‌پزشکی در محیط کار به شمار می‌روند.

در فصل هفدهم کتاب در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها در دندان‌پزشکی بحث‌های کابردی مطرح شده است که سؤالات همیشگی دندان پزشکان در مورد پروفیلاکسی، رژیم‌های آن، اندیکاسیون ها و عوارض آنتی بیوتیک‌ها را پاسخ‌داده‌است.

کتاب کنترل عفونت در دندان‌پزشکی علاوه بر دندان‌پزشکان، کتابی کاربردی در مطب‌ها، کلینیک‌ها، بخش‌های دانشگاهی و بیمارستانی برای همکاران و دستیاران دندان‌پزشکان هم هست.

دکتر مسعود یغمایی، جراح فک و صورت، فارغ‌التحصیل سال 1353 دانشکدهٔ دندان‌پزشکی تهران است و در میان دندان‌پزشکان ایرانی به واسطهٔ اینکه دانشجوی مستقیم دکترپترسون در امریکا بوده‌اند و کتاب‌های زیادی را (از جمله کتاب جراحی پترسون که رفرنس اصلی این رشته‌است) تألیف و ترجمه کرده‌اند بسیار معروف و شناخته‌شده هستند. ایشان به واسطهٔ سال‌ها تدریس و آموزش در دانشگاه، تألیف و ترجمه، در آموزش هزاران دندان‌پزشک به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

ویرایش سوم کتاب درس‌نامهٔ کنترل عفونت در دندان‌پزشکی با مقدمهٔ دکتر محمدجعفر اقبال در 224 صفحه و توسط انتشارات دانش‌پژوه منتشرشده است. با توجه به توضیحاتی که در مقدمهٔ کتاب ذکرشده است، با توجه به عدم انتفاع مالی مؤلف اصلی از این کتاب، ویرایش سوم این کتاب به‌صورت کتاب الکترونیکی از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دسترس همگان است.(لینک دانلود کتاب)

معرفی کتاب چالش های اخلاقی و قانونی در دندانپزشکی تالیف دکتر آرش قدوسی – علی مرسلی را از اینجا بخوانید.

نگاهی به بحث تالیف کتب ملی دندانپزشکی را اینجا بخوانید