خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / چرک خشک کن ها و اثرات درمانی آنتی بیوتیک ها در دندان پزشکی
چرک خشک کن ها در دندانپزشکی

چرک خشک کن ها و اثرات درمانی آنتی بیوتیک ها در دندان پزشکی

شش تلقی اشتباه رایج در مورد نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در دندان‌پزشکی

• قبل از کشیدن دندان باید آنتی بیوتیک مصرف کرد

تلقی اشتباهی که در میان عامهٔ مردم وجود دارد این است که قبل از کشیدن دندان حتماً باید چرک خشک کن یا همان آنتی‌بیوتیک استفاده کنند. درحالی‌که از نظر علمی چنین قانونی وجود ندارد. در مواردی بیشتر در بیمارران خاص، نیاز به استفادهٔ پیشگیرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها در برخی اعمال دندان‌پزشکی وجود دارد ولی این قضیه عمومی و شامل همهٔ موارد دندان‌پزشکی از جمله همهٔ کشیدن‌ها نیست.

• آنتی‌بوتیک‌ها دندان درد را درمان می‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها تقریباً هیچ تأثیر مستقیمی روی دندان‌درد ندارند. داروی مناسب دندان‌درد چرک خشک کن یا به به عبارت درست آنتی‌بیوتیک نیست. در موارد دندان‌درد زمانی که به درمان دندان‌پزشکی دسترسی ندارید تا زمان مراجعه درصورتی‌که منع مصرف پزشکی وجود نداشته باشد مسکن‌های سادهٔ بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن بهترین گزینه‌ها هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است که به‌ندرت در مواردی به طور غیرمستقیم روی درد هم تأثیر داشته باشند ولی اثر آن‌ها نسبت به مسکن‌ها ضعیف‌تر و پرعارضه‌تر است. مطلب نقش آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی درمان ریشه را اینجا بخوانید .

• مصرف آنتی بیوتیک‌ها ضرری ندارد و برای محکم‌کاری خوب است.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای کسانی که واقعاً نیازی به آن ندارند بسیار مضر است. علاوه بر آثار پرزیان گوارشی، اثر روی میکروب‌های مفید بدن، اثرات کبدی و کلیوی احتمالی و …، آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت به میکروارگانیسم‌ها می‌شوند. امروزه میکروارگانیسم‌های مقاوم که در اثر مصرف بی‌رویه و نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد شده است، یکی از معضلات تهدیدکنندهٔ زندگی ابنای بشر در سال‌های آینده است. چرا که همه ساله، تعداد بیشتری از آنتی‌بیوتیک‌هایی که ما می‌شناسیم، بر روی باکتری‌ها بی‌اثر می‌شوند و به ندرت آنتی‌بیوتیک جدید و قوی‌تری ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ بنابراین هر سال که می‌گذرد، سلاح پزشکان برای درمان بیماران ضعیف‌تر و ناکارآمدتر می‌شود.پس مصرف چرک خشک کن واقعا ممکن است در آینده برای ما و بشریت خطرساز باشد.

• اگر دندان‌ دردمان خوب شد، آنتی‌بیوتیک را می‌توانیم قطع بکنیم.

در دندان‌پزشکی به ندرت دندان‌پزشک ممکن است که نسبت به تجویز آنتی‌بیوتیک برای موارد غیرجراحی مبادرت ورزد. ولی به هرحال اگرنیازی وجود داشته و آنتی بیوتیک تجویز شده‌باشد، باید دورهٔ تجویزی آن کامل شود. چرا که اولاً اثرات آن کامل شود و دوم اینکه از ایجاد گونه‌های میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک پیشگیری شود. مهم‌تر از همه اینکه تجویز آنتی‌بیوتیک برای کنترل درد نبوده فلذا قرار است با وجود یا عدم وجود درد، تغییری در شرایط مصرف به وجود بیاوریم.

• به جای مراجعه به دندان‌پزشک از آنتی‌بیوتیک استفاده کنیم.

آنتی‌بیوتیک‌ها بعضاً اثرات استتاری روی برخی مشکلات دندان‌پزشکی دارند. مثلاً در مواردی با مصرف آنتی‌بیوتیک ممکن است که مجراهای عفونی ناشی از عفونت دندان‌ها (سینوس ترکت یا به عبارت درست‌تر پارولیس) بسته شود. در نتیجه شما تصور کنید که درمان شده‌اید در حالی که حقیقت غیر از این است و مشکلات عفونی دندان‌ها شما به همان شدت و حتی بیشتر از قبل، ممکن است ادامه‌پیدا کند.چرک خشک کن ها اثرات درمانی ندارند و مصرف بی مورد آنها ممکن است حتی درمان ما را به تاخیر بیاندازد و آسیب زا باشد.

• هر چه آنتی‌بیوتیک قوی‌تر باشد، برای موارد دندان‌پزشکی بهتر است!

گاهی مشاهده می‌شود که در مواردی که مراجعه‌کننده به دندان‌پزشک نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد و توسط دندان‌پزشک تجویز می‌شود، بیماران سرخود نوع آنتی‌بیوتیک را به خیال اینکه ضعیف است و باید با نوع قوی‌تری عوض کنند، تغییر می‌دهند. درحالی‌که هرکدام از گروه‌های آنتی‌بیوتیکی برای موارد خاصی باید مصرف شوند و قوی و ضعیف بودن در این موارد مطرح نیست. در دندان‌پزشکی آنتی‌بیوتیک‌هایی از خانواده‌ی پنی‌سیلین (صناعی و طبیعی) بیشترین کاربرد را دارند بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های دیگر گروه‌ها علاوه بر اینکه نیاز نیستند ممکن است حتی کارایی هم نداشته باشند؛ بنابراین مجاز نیستیم که بدون مشاوره با دندان‌پزشک نوع آنتی‌بیوتیک را تغییر دهیم.

آنتی بیوتیک های اندو کدامند ؟