خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / چرا دندانپزشکی بیولوژیک یا هولیستیک کلاهبرداری است ؟

چرا دندانپزشکی بیولوژیک یا هولیستیک کلاهبرداری است ؟

در تبلیغاتی که اخیرا در کشورهای خارجی مشاهده می شود ( و البته ظاهرا هنوز پایش به ایران نرسیده است) ،در مورد روشی از دندانپزشکی با عنوان “آلترناتیو” ، “بیولوژیک” ، هولستیک(Holistic dentistry) و … مانورهای زیادی داده می شود.سعی در این است که این به اصطلاح “روش” دندانپزشکی به عنوان مکتب جدیدی معرفی شود و روش های به اصطلاح قبلی دندانپزشکی غلط، آسیب زا و به زیان سلامت بیماران معرفی شود.در این مطلب به سوالات خوانندگان در مورد دندانپزشکی آلترناتیو پاسخ می دهیم. هر چند که در ایران فعلا موضوع بحث نیست ولی از آن جایی که رقابت نامشروع برای کسب درآمد همه جای دنیا وجود دارد، پیش بینی می شود به زودی دکان دندانپزشکان به اصطلاح بیولوژیک هم در ایران باز شود!

دندانپزشکی به اصطلاح آلترناتیو چه می گوید؟

اولین و بارزترین قسمتی که دندانپزشکی آلترناتیو روی آن دست گذاشته است مبحث آمالگام های دندانی است.آمالگام ماده پرکردن دندان است که رنگ فلزی دارد و در ترکیب خود فلزات مختلف از جمله جیوه دارد.جیوه ماده ای سمی است ولی مضر بودن در ترکیب آمالگام به اثبات نرسیده است.امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از آمالگام استفاده می کنند. دلیل اصلی هم نه سمیت آن در دهان،بلکه آسیبی است که دفع ضایعات آن به محیط زیست ممکن است وارد کند. در کشور ایالات متحده امریکا که پیشرو ترین کشور در زمینه مطالعات و ابداعات دندانپزشکی است،هنوز کاربرد آمالگام رایج است.چون مطالعات نشان داده اند که جیوه آزاد شده از آمالگام زیانی را متوجه سلامت انسان نمی کند و حتی بیشتر از مصرف غذاهای دریایی نیست.(مقاله مفصل سمیت و خطرات آمالگام را از اینجا بخوانید)
دندانپزشکی آلترناتیو نظرات دیگری را هم مطرح می کند.مثلا عدم مبادرت به درمان کانال ریشه ( عصب کشی) دندان ها، عدم درمان جراحی برای بیماری های لثه، عدم درمان نامنظمی های دندان ها و … .
دندانپزشکان بیولوژیک( آلترناتیو) اغلب نظرات اثبات نشده و عجیبی را در حوزه پزشکی صادر می کنند.مثلا به بیماران توصیه می کنند که جهت جلوگیری از سرطان دندان خود را خارج کنند! عصب کشی،پرکردن و سایر درمان های دندانپزشکی را علت روماتیسم،سرطان ، سردرد ها و … می دانند. در هیچ کدام از منابع پزشکی برای بیماری هایی از این دست، دندان یا عفونت به عنوان عامل تا به حال مطرح نشده است. این دندانپزشکان حتی ایمپلنت های دندانی را که برای درمان بی دندانی امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده اند را عامل بیماری ها و مضر می دانند!
استفاده از گیاهان دارویی برای درمان ریشه که توسط دندانپزشکان به اصطلاح بیولوژیک پیشنهاد می شودبه خودی خود امر مذموم یا آسیب زایی نیست. ولی معرفی این مواد گیاهی به عنوان تنها راه درمان بیماری های دهان و دندان ادعای گزافی است که بالطبع نیازهای بیماران را برآورد نمی کند.والا از هزاران سال قبل مادربزرگ های ما عصاره های مرزه خوزستانی و گل میخک و لیمو و … را برای دندان درد تجویز می کردند و دست آخر با دست توانمند دلاکان انبر به دست، دندان پوسیده با رنج و ناله بسیار صاحبانشان از فک خارج می شد! دندانپزشکان بیولوژیک متاسفانه هیچ مورد جدیدی به هنر طبابت مادربزرگ ها و دلاک ها اضافه نکرده اند و به کاهش درد و آلام کسانی که از مشکلات دهان و دندان رنج می برند کمکی نمی کنند.

آیا دندانپزشکی بیولوژیک ایده جدیدی است؟

آن چه به عنوان دندانپزشکی غیررایج،بیولوژیک،جایگزین یا هر اسم دهان پرکن و گول زننده دیگری مطرح می شود به هیچ وجه ایده جدیدی نیست. در واقع دندانپزشکی آلترناتیو یا بیولوژیک ادامه نظریات وبعضا خرافاتی است که از صدها و حتی هزاران سال قبل – در دوره قبل از علم جدید – مطرح شده بودند و نادرست بودن بیشتر این موارد، بعد ها به اثبات رسید.بقراط ادعا کرده بود که یک مورد آرتریت مفاصل را با کشیدن دندان درمان کرده است.در دوره های بعد هم رابرت کخ این تئوری را مطرح کرد که عفونت دندانی می تواند عامل برخی عفونت های ریه،مغز و … باشد.جالب تر از همه نظریه فردی به اسم هنری کوتون (Henry Cotton)در سال 1907 بود که خارج کردن دندان ها ،لوزه،طحال ،آپاندیس ، معده تخمدان بیضه و .. را برای درمان بیماران اسکیزوفرنی ، بای پلار و برخی دیگر از اختلالات روانی مطرح کرد که از قضا با استقبال جامعه آن زمان مواجه شد و علیرغم مرگ سی درصد از افرادی که به این درمان ها مبادرت می کردند، برای بسیاری از بیماران این درمان ها تجویز شدند! نکته تاسف بار این است که دو پسر کوتون علیرغم اینکه دندان هایشان توسط پدرشان کشیده شده بود دست به خودکشی زدند!
اما نامی که در تاریخ دندانپزشکی بیش از همه مطرح است ، نام ویلیام هانتر کانادایی است که مدعی شده بود که بسیاری از بیماری ها چون ورم مفاصل،کم خونی ،کولیت، افسردگی و … به علت به دام افتادن عفونت ها زیر روکش های طلا( که در آن موقع رایج بود) می باشند و با کشیدن دندان ها این بیماری ها بهبود می یابند! هانتر توانست تئوری “عفونت کانونی ” (Focal infection theory) را در میان دندانپزشکان زمان خود تا حدود زیادی جا بیاندازد.جنبشی که هانتر به راه انداخت باعث بی دندانی انسان های زیادی شد! ولی در بلند مدت مشخص شد که بسیاری از همین افراد بی دندان هم به بیماری هایی که هانتر علت آن ها را عفونت های دندانی معرفی کرده بود مبتلا شدند. با علمی تر شدن دندانپزشکی به تدریج مطالعات جامع جایگزین نظریات بدون پشتوانه و خلق الساعه شدند و به این ترتیب جهان علم از دست نظریاتی از نوع کوتون و هانتر نفس راحتی کشید! البته نظریه “عفونت کانونی” جنبه های مختلفی دارد و هنوز هم در مواردی مانند عفونت مفاصل و دریچه های مصنوعی به آن استناد می شود.ولی در نوع عامه پسندی که هانتر آن را مطرح کرده بود و به کشیده شدن دندان های قابل نگهداری با علم روز دندانپزشکی منجر میشد، بالکل رد و کنار گذاشته شده است.
در علم پزشکی هر از گاهی البته مواردی از این دست مطرح می شود و زیان های زیادی را متوجه سلامت مردم میکند.مثلا شایعاتی که در مورد مضر بودن واکسن ها در سال های قبل در کشورهای پیشرفته مطرح شد،کودکانی را در این کشورها با بیماری های ساده که قبلا با واکسن ریشه کن می شدند به کام مرگ کشید.ابداع کنندگان چنین شایعاتی هرگز مسئولیت جبران خسارت های وارده را نمی توانستند جبران کنند.

دندانپزشکی آلترناتیو چه نتیجه ای در بردارد؟

نکته مهم و جالب این است که تنها نتیجه متصوره برای مراجعینی که به دنبال دندانپزشکی به اصطلاح بیولوژیک می روند بی دندانی است! چون جایگزینی برای دندان از دست رفته در دندانپزشکی آلترناتیو وجود ندارد. در واقع پشت این اسم گول زننده “آلترناتیوی ” وجود ندارد.وقتی دندان شما به عصب کشی نیاز دارد، تنها جایگزین عصب کشی با علم امروز،کشیدن دندان است!
بزرگنمایی ها در مورد اثرات مضر آمالگام به زیان بیماران است.مراجعین حق دارند نوع درمان خود را انتخاب کنند.مثلا انتخاب کنند که دندانشان با کدام ماده ترمیمی پرشود.ولی اینکه عده ای از دندانپزشکان عدم استفاده از آمالگام را برای خود تبلیغ مثبت به حساب بیاورند و با این تبلیغ بیماران را به سمت خود جذب کنند نوعی کلاهبرداری است و هرگز اخلاقی تلقی نمی شود.
تشویق مراجعین به کشیدن دندان ( به جای معالجه) بر اساس موهوماتی که درمان ریشه سرطان زاست، تشویق مراجعین به عدم اقدام به درمان های ارتودنسی در حالی که مراجع حس نیاز به این درمان ها را دارد و با میل خود خواهان مبادرت به چنین درمان هایی است با دلایل و توجیحات بدون پشتوانه علمی دست کمی از رمالی و فال بینی ندارد و کلاهبرداری محسوب می شود.
همیشه در مواججه با چنین ادعاهایی، ببینید جایگزینی که برای شما ارائه می شود چه قدر به دردتان خواهد خورد!

در پایان…

بیماری های حاد و مزمن بسیاری وجود دارند که علم روز علت مشخصی برای مبتلا شدن به آن ها معرفی نکرده است.در برخی از این بیماری ها احتمالا علل بسیار زیادی دخیل هستند که واکاوی نقش تک تک این علت ها فعلا با علم امروز ممکن نیست.راحت ترین روش غیر علمی و غیراصولی این است که بدون پایه و اساس عللی که حدس می زنیم را به این بیماری ها نسبت بدهیم.مثلا بگوییم علت سرطان ها موبایل ها یا عفونت های دندانی هستند، یا علت بیماری ام اس ،خوردن نوشابه گازدار است.این نظریه ها اغلب در ظاهر درست به نظر می رسند چون شیوع عفونت دندانی،مصرف نوشابه یا استفاده از موبایل آن قدر زیاد است که همه افراد مبتلا را در بر میگیرد! ولی از آن طرف همیشه اکثریتی هستند که تلفن همراه دارند، عفونت دندانی دارند و نوشابه می خورند ولی هرگز به سرطان ،ام اس یا بیماری هایی ازین دست مبتلا نمی شوند!برای اینکه گول مواردی از این دست را نخوریم باید به منابع علمی واقعی ( و نه شبه علم) مراجعه کنیم. منابع علمی واقعی آن هایی هستند که در محیط های آکادمیک مورد تایید بوده و آموزش داده می شوند.وظیفه پزشکان و دندانپزشکان این است که مراجعین خود را با آموزش علمی و آکادمیک ( و نه تجربی و من درآوردی ) درمان و راهنمایی کنند.

منابع:

1. “What is Holistic Dentistry?”. Holistic Dental Network. Retrieved 2011-11-22.
2. Jump up^ “Holistic Dental Association – About Us”. Holisticdental.org. Retrieved 2011-11-22.
3. Graham, D (1931). “Focal Infection”. Canadian Medical Association journal 25 (4): 422–4. PMC 382689.PMID 20318466.
4. Madhouse: A Tragic Tale of Megalomania and Modern Medicine, Andrew Scull, Yale University Press, 2005. ISBN 0-300-10729-3

1. سلام
    اینکه می توان بسیاری از دندان های تازه به درد آمده را با پالپوتومی یا پالپکتومی درمان کرد و اندو در موارد خاصی که عفونت پیشرفت زیادی دارد مورد نیاز می شود، حرف درستی است؟
    آیا اینکه بعضی دندانپزشکان به دتدان درد گرفته به چشم کیسه پول نگاه می کنند و نه لزوم درمان بیماری، و به همین دلیل پالپوتومی و پالپکتومی عامدانه کنار گذاشته می شوند و سریع سراغ اندو و روکش می روند، صحیح است؟

پالپوتومی و پالپکتومی درمان های موقت هستند و برای دندان های بالغ درمان دائمی به شمار نمی روند. شما نباید در دندانپزشکی پولتان را صرف هزینه برای یک درمان موقت و با آینده نامعلوم بکنید. دندانی که به طور موقت پالپوتومی یا پالپیکتومی انجام شده ( دندان بالغ با ریشه کامل) باید برایش درمان ریشه ( عصب کشی9 انجام شود یا اینکه کشیده شود.