خانه / برای همکاران دندانپزشک / حقایقی در مورد دگزامتازون برای دندانپزشکان
دگزامتازون

حقایقی در مورد دگزامتازون برای دندانپزشکان

دگزامتازون و دندانپزشکان: این مطلب برای همکاران دندانپزشک تهیه شده و در مورد داروی دگزامتازون در کاربرد تجویری برای دندانپزشکان ، اثرات و کاربردهای آن می باشد

– دگزامتازون برای دندانپزشکان داروی ناشناخته ای نیست. اما داروهای زیادی وجود دارند که با کورتیکواستروئید‌ها تداخل دارند و بیماری‌های زیادی هم هستند که تحت تاثیر مصرف استروئید‌ها قرار میگیرند، تجویز دگزامتازون در بیماران به علت دامنه وسیع تاثیرات و تداخلات این دارو باید با احتیاط انجام گیرد.

– دگزامتازون و به طور کلی کورتون‌ها خط اول کنترل درد در بیماران دندانپزشکی نیستند.حتی در خطر دوم کنترل درد هم از این داروها استفاده نمی‌شود.بنابراین در دندانپزشکی نباید استفاده عمومی داشته باشند.می توانید از اینجا اندیکاسیون های دگزامتازون برای دندان درد را بخوانید.  پاسخ به سوالاتی در مورد مصرف دگزامتازون در دندانپزشکی را هم می توانید در اینجا بخوانید.
– کورتون‌ها و خود دگزامتازون به طور موضعی هم در کاهش التهاب و درد موثرند.بنابراین اثر آن ها در تجویز موضعی،نسبت به تجویز سیستمیک می تواند مضاعف باشد. اما اگرچه کورتونی مثل دگزامتازون، علایم درد را می‌تواند به مدت محدود کمتر کند ولی در ‌‌نهایت علت درد به جای خود باقی است و تنها راه درمان آن مراجعه به دندان پزشک است.
– دگزامتازون با نام تجاری Decodron جز داروهای روی پیشخوان داروخانه ها(OTC) نیست و برای دریافت این دارو توسط بیماران، نیاز به نسخه ممهور پزشک وجود دارد.
– در مصرف دگزامتازون به دلیل تضعیف سیستم ایمنی، از تزریق واکسن زنده باید خودداری شود.اخذ تاریخچه پزشکی بیمار، در تجویز دندانپزشکی دگزامتازون اهمیت بسیار بالایی دارد.
– در مصرف طولانی دگزامتازون ممکن است در صورت قطع ناگهانی دارو، سندرم withdrawal ( ناشی از ترک ناگهانی دارو) مشاهده شود.
– آلرژی به دگزامتازون ممکن است وجود داشته باشد. به علاوه در حضور عفونت قارچی به هیچ وجه مصرف این دارو توصیه نمی شود.
– در غلظت‌های بالای موضعی‌کورتیکواستروئیدها اثر مستقیم بر روی‌غشاء دارند. کورتیکواستروئیدها اگزودای سلولی و فیبرینی و انفیلتراسیون‌بافتی را کاهش می‌دهند. ممانعت از تشکیل کلاژن و بافت همبند، تأخیر درتولید مجدد سلولهای اپیتلیال، کاهش‌تشکیل عروق جدید پس از التهاب و کاهش نفوذپذیری مویرگ‌های متورم از دیگراثرات این دارو می‌باشد.
– دگزامتازون در گروه Cداروهای از نظر مصرف در دوران بارداری طبقه بندی می‌‌شود.بنابراین تنها زمانی توصیه می‌شود که حین بارداری استفاده بشود که نیاز بیمار بسیار ضروری باشد و جایگزین دیگری برای رفع شکایت اصلی بیمار یا تهدید سلامت بیمار وجود نداشته باشد.
– در مورد ترشح دگزامتازون داخل شیر مادر،اطلاعات جامعی وجود ندارد.برخی از کورتیکواستروئیدهها به داخل شیرمادر وارد میشوند اما در مورد خطرزا بودن آن‌ها برای جنین، اطلاعات کافی در دست نیست.برحسب ضرورت نیاز مادر به داروی دگزامتازون،می تواند استفاده از آن تحت تمهیدات ویژه صورت گیرد.
– دگزامتازون در بسیاری از ورزش‌ها دوپینگ محسوب می‌شود.برای مثال در سال 2004 نفر اول رتبه بندی بدمینتون دنیا،لی چونگ وی، به دلیل مثبت شدن دگزامتازون در تست دوپینگ،محروم شد!
– موارد کنتراندیکاسیون مطلق دگزامتازون شامل این ها می‌باشد: عفونت کنترل نشده، حساسیت شناخته شده به دگزامتازون، عفونت قارچی سیستمیک ( و نه موضعی)، واکسیناسیون همزمان با واکسن زنده و سربرال مالاریا می باشد. (واکسن‌های زنده شامل واکسنMMR، واکسن H1N1آنفولانزا، واکسن خوراکی فلج اطفال، روتاویروس، تیفوئید و واریسلا می‌باشد)
– در طولانی مدت استفاده از دگزامتازون در دوز بالا علاوه بر عوارض کلاسیکی که در کتاب‌ها در مورد مصرف مداوم کورتون‌ها ذکر شده است باعث اختلالات قائدگی،بی میلی جنسی، افزایش آکنه و موهای صورت و … می شود.
– دگزامتازون در تست سرکوب دگزامتازون، برای تشخیص سندرم کوشینگ کاربرد دارد. اما امروزه تئوری ‌های در مورد این تست برای تشخیص افسردگی مطرح شده است.
– در مصرف دگزامتازون توسط فرد سالم و در اندیکاسیون‌های دندانپزشکی،نیاز به تجویز آنتی بیوتیک با این پیش فرض که در سرکوب ایمنی ناشی از کورتون کارآیی داشته باشد، وجود ندارد.
– دگزامتازون در کنترل درد ها ،تورم و التهاب شدید بعد از درمان ریشه کاربرد دارد. در کنترل درد و تورم بعد از جراحی هم یک انتخاب مناسب است. ما نمی توانیم بیماران را از کنترل درد محروم کنیم، ولی نباید بی محابا و صرفا از جهت محکم کاری به تجویز دارویی مانند دگزامتازون که اثرات جانبی متنوعی میتواند داشته باشد، مبادرت بورزیم.
– در درمان های رجنراسیون و تحریک فعالیت سلول های بنیادی در آزمایشگاه دگزامتازون کاربرد داشته و به نظر می‌رسد در آینه یکی از داروهای کاربردی در دانش کلینیکی سلول های بنیادی باشد.
– دگزامتازون می‌تواند قند خون را افزایش دهد. در افراد دیابتی با کنترل قند خون ضعیف، در زمان مصرف دارو قند خون نیاز به کنترل دارد.