خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / درمان ریشه / متخصص درمان ریشه دندان چه زمانی مراجعه کنیم؟
اندودنتیست ،متخصص درمان ریشه

متخصص درمان ریشه دندان چه زمانی مراجعه کنیم؟

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست یکی از اصلی ترین متخصصین حفظ و نجات دندان ها در حوزه ی دندان پزشکی است .دندان درد تجربهٔ خوشایندی نیست. بسیاری از افراد تجربه بد دندان‌درد را در طول زندگی خود داشته‌اند. برای درمان دندان‌درد به طور عمومی به دندان‌پزشکان مراجعه صورت می‌گیرد. خوشبختانه تعداد دندان‌پزشکان در بیشتر نواحی کشور افزایش چشمگیری در سال‌های اخیر یافته است و امکان دسترسی بیشتر مردم به دندان‌پزشکان در شهرهای کوچک و حتی برخی نواحی روستایی فراهم شده است. با در نظر گرفتن اینکه در سرشماری سال نود، جمعیت روستایی کشور زیر سی درصد ارزیابی شده است، دسترسی تقریباً بیش از هفتاد درصد جمعیت کشور در سراسر ایران به دندان‌پزشک امری بدیهی است (البته امکان استفاده از خدمات به دلایل اقتصادی مبحث دیگری است).

از طرف دیگر خدمات دندان‌پزشکی به سوی تخصصی شدن رفته‌اند. همانطور که برای درمان ناراحتی قلبی مراجعه به متخصص قلب صورت می‌گیرد، برای درمان‌های تخصصی دندان هم ممکن است مراجعه به متخصص مربوطه لازم باشد. (مطلب همه چیز در مورد تخصص‌های دندان‌پزشکی را از اینجا بخوانید). البته در این مورد از نقش نظام ارجاع نباید غافل بود.

تخصص درمان ریشه یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین تخصص‌های دندان پزشکی است. متخصص درمان ریشه یا به عبارت علمی تر «اندودنتیست» فردی است که با درمان ریشهٔ دندان شما سرو کار دارد. تشخیص و درمان درد دندان و همهٔ دردهایی که شبیه دندان‌درد هستند – ولی ممکن است دندان‌درد نباشند- هم در حیطهٔ تخصص متخصص درمان ریشه است؛ اما سؤال اینجاست که چه زمانی باید به یک اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) مراجعه کنید.

پاسخ به یک سوال رایج مراجعین :  عصب کِشی یا عصب کُشی کدام یک درست است؟

ارجاع از سوی همکاران دندان‌پزشک (عمومی یا سایر تخصص‌ها):

همکاران دندان‌پزشک ممکن است با مواردی از درمان ریشه مواجه شوند که نیاز یا صلاح ببینند درمان آن‌ها توسط متخصص درمان ریشه انجام شود. این موارد شامل حوادث حین درمان و درمان‌های غیرایده‌آل قبلی هم می‌شود.

دکترعلی مرسلی - متخصص درمان ریشه
دکترعلی مرسلی – متخصص درمان ریشه

آیا در مواقع دندان‌درد نمی‌توانیم مستقیم به متخصص درمان ریشه مراجعه کنیم؟

مراجعه مستقیم در موارد دندان‌درد به متخصص درمان ریشه ایرادی ندارد و می‌تواند انجام شود. به هر حال اندودنتیست می‌تواند در تشخیص نیاز به درمان ریشه، کشف علت درد و درمان آن، کیفیت، دقت و سرعت بسیار بالایی را ارائه کند. ولی توجه داشته باشید که هزینهٔ درمان ریشه توسط اندودنتیست بالاتر است؛ بنابراین برای درمان‌های ریشه موارد ساده که همکاران دندان‌پزشک عمومی به خوبی از عهدهٔ آن برمی‌آیند، واقعاً نیازی به مراجعه به اندودنتیست ندارید! مگر اینکه پول اضافی داشته‌باشید و مایل باشید که درمان تخصصی برای شما انجام شود. در ضمن به خاطر داشته باشید که متخصص درمان ریشه، پرکردن دندان را معمولاً برای شما انجام نخواهد داد. برای پرکردن دندان و درصورت نیاز، روکش مجبور هستید به دندان‌پزشک عمومی یا متخصص در این زمینه‌ها مراجعه کنید. نکتهٔ دیگر اینکه احساس بیماران و میزان رضایت از پروسهٔ درمان زمانی که با اندودنتیست‌ها کارشان انجام شده است از دندانپزشکان عمومی که درمان ریشه انجام می‌دهند بیشتر است (89 درصد). معمولاً درمان‌هایی که توسط اندودنتیست انجام می‌شوند از کیفیت بالاتری به طور کلی برخوردارند و کمتر دچار مشکلات بعد از درمان در کوتاه مدت و بلندمدت می‌شوند. هرچند که در دندانپزشکی، همکاران عمومی هم هستند که کیفیت کار بالا در حد متخصص درمان ریشه ممکن است ارائه کنند.

موارد خاص مانند ابتلا به بیماری خاص، ترس بیش از حد از دندان‌پزشکی، معلولیت یا بارداری:

در مواردی که علاوه بر مشکل درمان ریشه، مشکلات دیگر جسمی وپزشکی وجود دارد که ممکن است ارائه یک درمان مناسب را تحت تأثیر قرار دهد، یک اندودنتیست با توجه به مهارت بالاتر در زمینه درمان ریشه (عصب‌کشی) می‌تواند درمان مطمئن‌تری را ارائه کند.

آیا تجهیزات اندودنتیست‌ها با تجهیزات دندان‌پزشکان عمومی برای درمان ریشه تفاوت دارد؟

به طور کلی درمان ریشه یا همان عصب‌کشی، یک پروسهٔ واحد است و اصول انجام صحیح آن با هرتجهیزات و توسط هر دندان‌پزشکی، قاعدتاً باید یکسان باشد؛ اما اندودنتیست‌ها با توجه به اینکه صرفاً کار تخصصی درمان ریشه را انجام می‌دهند و در این کار آموزش‌های تخصصی بسیار بیشتری دیده‌اند، از تجهیزات پیشرفته‌تر و تخصصی‌تری هم ممکن است استفاده کنند. هرچند که هیچ ابزاری در کار درمان ریشه، نمی‌تواند جایگزین مهارت و دانش کسی که درمان را انجام می‌دهد بشود. بسیاری از دندانپزشکان عمومی از به روزترین وسایل جهت عصب‌کشی استفاده می‌کنند، اما همانطور که تاکید شد، تجهیزات و ابزارآلات جای آموزش دیدن و کسب مهارت را در دانش درمان ریشه (اندودانتیکس) به هیچ وجه نمی‌تواند بگیرد.

چه کارهایی را حتماً بهتر است متخصص درمان ریشه انجام دهد؟

برخی درمان‌ها پیچیده هستند و در دورهٔ آموزش عمومی دندان‌پزشکان برای آن‌ها آموزش کافی ندیده‌اند. مثلاً درمان ریشه دندان‌های ضربه دیده و درمان دندان‌هایی که قبلاً عصب‌کشی شده‌اند و دوباره به دلیل در و عفونت نیاز به درمان مجدد ریشه دارند، جز مواردی هستند که حتماً بهتر است توسط اندودنتیست انجام شود. درمان‌های جراحی ریشه هم توسط اندودنتیست‌ها می‌تواند ارائه بشود. برخلاف دندان‌پزشکان عمومی، اندودنتیست‌ها برای این موارد آموزش‌های تخصصی را گذرانده‌اند و قاعدتاً مهارت لازم را کسب کرده‌اند. با این توضیحات توجه داشته‌باشید که هر قدر هم که به دندان‌پزشکان اعتماد داشته‌باشید، برخی کارها را ممکن است دندان پزشکتان برای شما انجام ندهد و شما را به یک متخصص ارجاع بدهد. در این موارد بالطبع اصرار شما برای انجام درمان توسط دندان‌پزشک خودتان نتیجهٔ مطلوبی نخواهد داشت.

اندودنتیست‌ها، ناجیان دندان‌های شما:

رواج ایمپلنت‌های دندانی، رغبت دندان‌پزشکان به حفظ دندان‌های با درمان پیچیده و دشوار را کمتر از گذشته کرده است. در بسیاری از موارد همین نگرش البته نگاه درستی است و باعث می‌شود که در بلندمدت بیماران درمان‌های مطمئن‌تر و باکیفیت‌تری را با درمان ایمپلنت داشته؛ اما قضیه این است که اندودنتیست‌ها یکی از بهترین و صاحب‌نظرترین مراجع برای سؤال در مورد امکان نگهداری یا کشیدن یک‌دندان هستند. چراکه با درمان‌های تخصصی می‌توانند سخت‌ترین موارد درمان ریشه را انجام دهند و دندان‌ها را از کشیده شدن نجات دهند؛ بنابراین دندان‌پزشکان تقریباً مهم‌ترین متخصصان دندان‌پزشک ناجی دندان‌ها از خطر کشیده شدن هستند.

دندان های کشیدنی و تشخیص نجات دندان ها را اینجا بخوانید .

برای تماس با من و هماهنگی جهت مشاوره ی حضوری یا از طریق ای میل از  قسمت تماس وارد شوید

1. سلام .دندان من همون موقع که عصب کشی شده پر کردند یعنی فاصله ننداختند درد هم دارم بنظرتون اشکالی نداشته