خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / “عصب کشی اولی ها” بخوانند!
دندانپزشکی

“عصب کشی اولی ها” بخوانند!

برای کسی که اولین بار واسه عصب کشی دندان اومده بود، این خوشایند ترین کار بود.شنیده بودم عصب کشی خیلی وحشتناک است و اصلا فکرشم نمی کردم اصلا اصلا اصلا درد نداشته باشد . . . ( خانم کاف – از مراجعین دندانپزشکی برای عصب کشی )

متن بالا را یکی از مراجعان دندانپزشکی برای درمان کانال ریشه( عصب کشی) نوشته است.این دفتر با هدف جمع آوری تجربیات بیماران از درمان (عصب کشی) در اختیار مراجعانم قرار می گیرد.

اغلب مراجعان برداشت مثبتی از عصب کشی ندارند.آن را درمانی وحشتناک می دانند و چیزهای بدی درمورد آن شنیده اند. این دید منفی نسبت به عصب کشی تا اندازه ای غیرعادی است.علت آن شاید به درمان هایی برگردد که در گذشته به اسم “عصب کشی” توسط دندانسازان تجربی صورت می گرفت.( درمان ریشه جز درمان هایی که توسط دندانسازان تجربی قابل ارائه ، نیست) .بخشی از این بدنامی هم به تجربیات ناگوار برخی از بیماران برمی گردد.(نود و نه بیمار راضی تاثیر چندانی در خوشنامی یک درمان یا دندانپزشک ندارند، اما یک بیمار ناراضی کل اعتبار یک درمان یا دندانپزشک را زیر سوال می برد!).اگر به طور کلی از دندانپزشکی وحشت دارید، به این قسمت مراجعه کنید.

عصب کشی

درمان کانال ریشه(عصب کشی)، با بی حسی موضعی انجام می شود. هدف از بی حسی در درمان های دندانپزشکی این است که شما درد و ناراحتی حین درمان را احساس نکنید. تزریق بی حسی موضعی ممکن است کمی ناراحت کننده باشد ولی با توجه به نوع سوزن تزریق، نوع ماده و محل تزریق، با تزریق های داخل عضلانی ( مثل تزریق پنی سیلین) تجربه متفاوتی است و برای بیشتر بیماران به آن اندازه ناخوشایند نیست.اگر این مرحله موفقیت آمیز باشد، دیگر ابزارهای عجیب و غریب، مراحل طولانی و غیره هیچ یک برایتان دردناک نخواهد بود.

بعد از اینکه بی حسی اثر کرد، معمولا حین درمان شما دردی احساس نمی کنید.مورادی پیش می آید که بی حسی کامل نیست و شما حین درمان درد احساس می کنید، این موارد در فک پایین شیوع بیشتری دارد.در این موارد، دندانپزشک وقتی مطلع شود با تکرار بی حسی یا تغییر نوع تزریق، بی دردی را برای شما ایجاد می کند.

به ندرت با تمام این تمهیدات حین کار ممکن است شما احساس ناراحتی را کماکان داشته باشید.عبور از این مرحله در گرو همکاری نزدیک شما و دندانپزشک است.اگر شما این باور را داشته باشید که دندانپزشکتان تمام تلاشش را برای ارائه درمانی بدون درد و ناراحتی برای شما به خرج می دهد، ممکن است بتوانید با دندانپزشکتان برای عبور از این مرحله( که شیوع آن زیاد نیست) همکاری کنید.

هر قدر شما مضطرب و عصبی باشید، بی حس شدن دندان شما ممکن است با احتمال بیشتری با مشکل روبرو شود. درد فرآیندی است که جنبه ادراکی و ذهنی هم دارد. تلقی شما از درمان، تصورات شما و حالات روحی شما می تواند بر میزان دردی که احساس می کنید تاثیر بگذارد.اگر قبل از مراجعه درد شدید دارید، راههای کنترل درد را اتخاذ کنید(اینجا را بخوانید) و از مسکن های مناسب قبل از مراجعه استفاده کنید.(اینجا را بخوانید) .مصرف یک الی دو عدد ایبوپروفن در افرادی که منع مصرف این دارو را ندارند قبل از مراجعه به دندانپزشک جهت عصب کشی توصیه می شود.

اگر خیلی خسته باشید،کمبود خواب داشته باشید یا از نظر روانی آماده نباشید ،ممکن است که همکاری کمتری با دندانپزشکتان نشان دهید. معمولا برای کسانی که نگران درد حین کار بوده و استرس بالایی دارند ، ممکن است توسط دندانپزشکشان، داروهایی برای مصرف یک روز قبل از درمان و یا روز درمان تجویز شود. آرام بخش ها و داروهای ضد التهاب و ضد درد بنا به تشخیص ذندانپزشکتان، ممکن است در این مواقع برای شما نسخه شود.

پیشنهاد می شود، بازه زمانی قبل و بعد از کار دندانپزشکی را خالی بگذارید تا بی جهت استرس بیشتری به خود تحمیل نکنید.سوالات خود را در مورد عصب کشی از دندانپزشک خود بپرسید.بسیاری از تصورات اشتباه شما که عامل نگرانی های شماست، قبل از درمان توسط دندانپزشک ممکن است اصلاح شود و شما با خیال راحت تری در نوبتتان روی یونیت دندانپزشکی حاضر شوید.همچنین با بالابردن آگاهی خود در مورد درمان کانال ریشه که خوشبختانه امروزه از طریق دنیای دیجیتال و رسانه های مکتوب کار سختی نیست، می توانید بر برخی از ترس های خود که صرفا ناشی ازفقدان اطلاعات کافی و ندانستن مراحل کار است غلبه کنید!

1. سلام. آیا میشود قبل از مراجعه به دندان پزشکی از گل میخک استفاده کرد؟