خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / ترس از دندانپزشکی / از عصب کشی دندان خود نترسیم!
root canal therapy

از عصب کشی دندان خود نترسیم!

عصب کشی برای بیشتر مراجعین ما همراه با ترس و استرس است. بیشتر بیماران ما از درمان کانال ریشه (عصب کشی) می ترسند. عصب کشی دندان علیرغم تمام تلاش ما دندانپزشکان برای راحت سازی آن برای بیماران، درمان خوشایندی نیست. ممکن است در طی درمان با درجاتی از اذیت همراه باشد و ممکن است بعد از درمان و رفع بی حسی با میزانی از درد مواجه شوید.متاسفانه بسیاری از افراد علیرغم مشکلات زیاد دندانی، به دلیل ترس زیاد مراجعه به دندانپزشک را به تاخیر می اندازند. ( غلبه بر ترس از مراجعه به دندانپزشکی را اینجا بخوانید)

معاینه بیمار توسط دندانپزشک از لحظه ورود بیمار به مطب شروع می شود. ما دندانپزشکان بر حسب تجربه بیماران مضطرب را می توانیم شناسایی کنیم. نوع نشستن بیمار روی صندلی اتاق انتظار، نوع نشستنش بر روی یونیت دندانپزشکی، سوالاتی که می پرسد و عکس العمل هایی که نشان می دهد نشانه هایی هستند که ما می فهمیم با بیمار مضطرب مواجه شده ایم.

اما چه دلیلی دارد بیماران از عصب کشی بترسند؟ واقعیت این است که عصب کشی اصولا برای بیماران نباید ترسناک باشد.چون با بی حسی موضعی حین کار دردی احساس نخواهند کرد.بعد از تمام شدن کار با مصرف ضد درد ها در یکی دو روز اول جلوی درد بعد از درمان را هم خواهند گرفت. اما یک تجربه ناخوشایند قبلی توسط خود بیمار، یا شایعاتی که اطرافیان بیمار به او منتقل می کنند ،موجب می شود که بیماران نسبت به عصب کشی بدبین شوند و از آن هراس داشته باشند!( مطلب ” چرا از دندانپزشکی نترسیم ”  را اینجا بخوانید)

اصطلاح رایج “عصب کشی” هم توام با واژه های” عصب” ، “کشتن” یا “کشیدن” است استرس بیشتری به بیماران منتقل می کند در حالی که اصطلاح درست “درمان کانال ریشه “(root canal therapy ) است .کاری که در درمان ریشه( همان عصب کشی!) انجام می شود در توضیح ساده است. بعد از برداشتن پوسیدگی ها یا نسج دندانی، دسترسی به کانال هایی که داخل ریشه دندان شما قرار دارند، ایجاد می شود. این کانال ها فقط حاوی عصب نیستند و حتی بعضی از موارد عصب آن ها ممکن است به خاطر کاهش خونرسانی از بین رفته باشند. قبل از مراجعه جهت عصب کشی می توانید آمادگی ها و تمهیداتی را پیش از حضور در مطب کسب کنید.اما باکتری ها و محصولات آن ها در این کانال ها حضور دارند.به علاوه عروق خونی، سلول های مختلف و حتی احتمالا عروق لنفی در این کانال ها حضورداشته باشند.این کانال ها که با پوسیدگی یا ورود میکروب ها از ترک ها آلوده شده اند، عفونت را تا پای ریشه شما می برند و موجب می شوند در پای ریشه دندان شما در اثر واکنش های التهابی، استخوان دور ریشه دچار التهاب و بعد تحلیل و از بین رفتن شود.(مطلب ” از عصب کشی نترسیم ” را اینجا بخوانید)

کاری که دندانپزشک انجام می دهد این است که جلوی این روند را قبل از اتفاق افتادن بگیرد یا اینکه بعد از اتفاق افتادن آن را درمان کند. این کار با خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آن ها،شکل دادن کانال های ریشه شما به نحوی که مواد دارویی شست و شو دهنده تا انتهای کانال ها برسد و در آخر با پرکردن کانال های ریشه طوری که کاملا چفت و بست شده و امکان عبور میکروب ها و محصولاتشان از مسیر آن ها کاهش یابد، صورت می گیرد.البته کارهای ذکرشده از نظر تکنیکی حساس ، دقیق و زمانبر هستند و اغلب یک الی دو جلسه و گاها تا سه جلسه درمانی هم ممکن است طول بکشند.

بعد از اتمام درمان کانال ریشه( عصب کشی) دندان شما تازه آماده پرشدن و مراحل بعدی از جمله روکش و … می شود.با انجام یک درمان خوب توسط دندانپزشک، دندان شما حفظ خواهد شد و کشیده شدن آن منتفی می شود.تا زمان شروع درمان های بعد از عصب کشی دندان شما باید با یک ماده موقتی پرشده باشد و به هیچ وجه روی آن خالی نماند.پانسمان هایی که در جلسه آخر درمان عصب کشی روی دندانتان قرار می گیرند همین کار را انجام می دهند.

درد بعد از رفع شدن بی حسی پس از درمان عصب کشی ، ممکن است وجود داشته باشد. همه بیماران این درد را ندارند ولی در بیشتر بیماران این درد با مسکن های ساده مثل ایبوپروفن( در صورتی که منع مصرفی ندارند) قابل کنترل است. در درصد بسیار کمی از بیماران به خصوص در خانم ها( به دلیل شرایط هورمونی) و در دندان های خاص ممکن است که بیمار بعد از درمان یا در طول جلسات درمان با درد شدید و حتی تورم مواجه شود.حتی این شرایط هم با ضد درد های قوی تر و عوامل ضدالتهابی که دندانپزشک تجویز می کند قابل کنترل باشد تا دوره آن ( که یک واکنش التهابی است) سپری شود. اگر بدشانس بودید و این مورد برایتان پیش آمد نگران “عفونت” نباشید، التهاب دندان شما به زودی برطرف می شود. داروهای تجویز شده قدرت مدارای شما را با این شرایط افزایش می دهند!

درمان کانال ریشه ( عصب کشی) به هیچ وجه درمان دردناک یا ترسناکی نیست و فقط در درصد خیلی کمی از بیماران بعد از تمام شدن کار، درد شدید ممکن است وجود داشته باشد که در نهایت با داروهایی تجویزی قابل کنترل و مدارا است!

بنابراین از عصب کشی نترسید! ولی پیشگیری های بهداشتی را هم برای اینکه دندانهایتان به عصب کشی نیاز نداشته باشد، فراموش نکنید!

1. سلام دکتر من دو قبل دندان آسیام را عصب کشی کردم . بعد از ان درد شدید داشتم که با استامینو فن کدئین تا حدود زیادی برطرف شد اما الان دچار تورم صورت و فک شدم و یک طرف صورتم کاملا باد کرده. الان هم با توجه به پنچشنبه و جمعه بودن به دکتر خودم دسترسی ندارم . لطفا راهنمایی کنید که چطور تورم را از بین ببرم و ایا این تورم خطرناک یا طبیعی است ممنون از شما

• دکتر علی مرسلی

تورم صورت غیرطبیعی نیست و معمولا خطرناک هم نیست
      ولی در صورتی که تورم بیشتر می شود می توانید اگر منع مصرف از طرف پزشک ندارید آنتی بیوتیک استفاده کنید. پنی سیلین 500 میلی گرم یا آموکسی سیلین 500 در صورتی که حساسیتی هم ندارید هر هشت ساعت گزینه های مناسبی هستند