خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / استرس باعث خراب شدن دندان‌ و نیاز دندانپزشکی می‌شود؟
استرس و دهان و دندان

استرس باعث خراب شدن دندان‌ و نیاز دندانپزشکی می‌شود؟

دندانپزشکی، دانشی است که در آن ما دندانپزشکان در پی یافتن علت مشکلا دهانی و دندانی مراجیعن دندانپزشکی مان هستیم.استرس یا فشارهای زندگی بنا به ادعای بسیاری از مراجعین دندانپزشکی، باعث خراب شدن دندان‌هایشان شده است. این ادعا اگر چه به طور دقیق درست نیست ولی حقایقی را در  نهان خود دربردارد. درواقع بهداشت ضعیف دهان و دندان و یا سبک تغذیه نامناسب خیلی بیشتر از استرس در خرابی دندان‌ها نقش می‌توانند داشته باشند ولی با روش‌ها ومکانیسم های مختلف استرس می‌تواند باعث خرابی دندان‌ها و مشکلات دهانی بشود. عصب کشی هم از جمله فرآیندهای ظاهرا استرس زا برای بیماران است ولی به هیچ وجه نباید مراجعین دندانپزشکی از این درمان واهمه داشته باشند! چرا عصب کشی ترسناک نیست را هم در اینجا می توانید بخوانید.مکانیسم هایی که از طریق آن ها استرس باعث خرابی دندان ها می شود را در مطلب ذیل بخوانید.

استرس و بیماری‌های لثه (پریودنتال):

مطالعات زیادی ارتباط بین استرس فیزیولوژیک و بیماری‌های لثه را نشان داده‌اند. حتی نشان داده‌شده است که استرس‌هایی مانند بیکار شدن، استرس شغلی، افسردگی، تنهایی و… می‌تواند تخریب استخوان و از درست رفتن اتصالات لثه دور دندان را تسریع کند. البته مطالعات دیگری هم وجود دارند که ارتباط بین استرس فیزیولوژیک و بیماری‌های پریودنتال را رد می‌کنند.

استرس چه طور باعث بیماری لثه می‌شود؟

– اثر استرس روی فاکتورهای ایمنی و فاکتورهای تحلیل استخوان و لثه:

استرس از طریق اثر بر روی فاکتورهای ایمنی و تغییراتی که در سیستم ایمنی ایجاد می‌کند. ارتباط ترشح سایتوکاین‌های التهابی واسترس در مطالعات مشخص شده است. این سایتوکاین‌ها می‌توانند باعث افزایش تخریب استخوان حول دندان و بیماری لثه شوند. به علاوه استرس روی ترشح هورمون‌ها اثر مهمی ایفا می‌کند و همین هورمون‌ها در بدن می‌توانند بسیاری از واکنش‌های التهابی منجر به بیماری‌های لثه را کلید بزنند.
– بهداشت دهان: استرس می‌تواند که باعث افت رعایت بهداشت دهان و دندان شود. در مطالعات دندانپزشکی نشان داده‌شده است که پلاگ دندانی و التهاب لثه به دنبال استرس در افراد ممکن است ایجاد شود. نظریه غالب این است که استرس به همراه بهداشت ضعیف دهان و دندان، اثر سینرژیک (مضاعف) با همدیگر در بیماری‌های دهان و دندان دارند و صرف استرس عامل مفرد نیست. استرس البته با تغییر الگوهای بهداشت دهان و دندان فرد با این مکانیسم هم می‌تواند باعث بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان‌ها شود.
– دخانیات:

مصرف دخانیات اصلی‌ترین فاکتورموثر محیطی در ایجاد بیماری‌های پریودنتال و بسیاری‌از بیماری‌های سیستمیک می‌باشد. به علاوه استرس و افسردگی در افرادی که به نیکوتین دخانیات وابستگی دارند بیشتر است. سیگار و دخانیات اثر سینرژیک (هم افزایی) در افزایش از دست رفتن استخوان و بافت‌های لثه دور دندان دارند. استرس البته خود می‌تواند میزان وتناوب مصرف دخانیات را دستخوش تغییر کند و از این مسیر با افزایش مصرف دخانیات، آسیب‌های دهان و دندان ناشی از آن‌ها را افزایش دهد.
تغییر الگوی تغذیه‌ای با استرس:
استرس بر نوع تغذیه افراد مختلف تاثیرات مختلفی بر جا می‌گذارد. الگوهای تغذیه‌ای پرخوری یا کم خوری یا تغییر نوع رژیم غذایی ممکن است متعاقب استرس به وجود بیاید. افزایش مصرف مواد قندی در اثر افزایش شرایط استرس در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود و امر رایجی است، همین مصرف بیش‌ازحد نرمال قندها به دلیل استرس می‌تواند عامل افزایش شیوع پوسیدگی و نیازهای دندانپزشکی شود.
خشکی دهان و استرس:
استرس باعث ایجاد خشکی دهان می‌شود خشکی دهان و نبود بزاق با میزان کافی و قوام مناسب می‌تواند منجر به پوسیدگی و ایجاد مشکلات دهانی و دندانی شود. چون بزاق در ترکیبات خود حاوی مواد ضد میکروبی و ضد پوسیدگی است و با عمل شست‌وشوی خود هم می‌تواند شیوع پوسیدگی را کاهش دهد به علاوه در شرایط پر استرس ممکن است نیاز به مصرف برخی داروهای کاهش‌دهنده تپش قلب یا داروهای آرامبخش باشد. خود این داروها می‌توانند روی ترشح بزاق تأثیر کاهشی داشته باشند و پوسیدگی را افزایش دهند.
استرس و عدم مراجعه به دندانپزشک به دلیل حضور آن:
ترس از دندانپزشکی در بین عموم مردم امر ناشایعی نیست. بسیاری از افراد از مراجعه به دندانپزشکی به دلایل مختلف واهمه دارند. استرس باعث می‌شود که همه ساله عده زیادی از مراجعه به دندانپزشک اجتناب کنند. همین عدم مراجعه تبعات منفی زیادی برای سلامت دهان و دندان آن‌ها در بردارد و مشکلات سلامتی آن‌ها را بیشتر می‌کند. به این ترتیب استرس می‌تواند از راه بازدارندگی افراد به مراجعه به دندانپزشک، سلامت دهان و دندان‌ها را با مخاطره مواجه کند.در مورد اینکه چرا نباید از دندانپزشکی بترسید به این مطلب مراجعه کنید.

دندانپزشکی ، دندان ها و استرس

استرس و سایش دندان‌ها:
انواع سایش دندان (براکسیزم و کلینچینگ) اغلب در اثر عامل استرس اتفاق می‌افتد. البته عوامل متعدد دیگر (مانند انگل‌های گوارشی) هم می‌توانند عامل شیوع این موارد باشند. سایش دندانی اغلب در خواب می‌افتد و بیشتر افراد مبتلا در مورد دلیل سایش دندان‌های خودآگاهی ندارند و حتی گاهی علیرغم بروز سردردها، درد مفصل فک و به دنبال همه این موارد درد احتمالی دندان‌ها، متوجه دلیل ساییده شدن دندان‌های خود نمی‌شوند درحالی‌که تنش های روحی مهم‌ترین علت سایش دندان‌ها چه در طول روز و چه در جریان خواب افراد است.
استرس و اسید معده:
استرس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی متعددی بشود. ترشح بیش‌ازحد اسید معده به دنبال استرس و ایجاد رفلکس معده در بین بسیاری از مردم دنیا شایع است. اسید ناشی از رفلکس می‌تواند به دندان‌ها صدمه بزند و با از بین بردن لایه‌هایی از مینای دندان، دندان‌ها را مستعد حساسیت، آسیب و پوسیدگی بکند.

آیا دندان درد عصبی وجود دارد یا نه را اینجا بخوانید .

برای وقت حضوری و تماس به اینجا مراجعه کنید.

1. سلام وقتتون بخیر من دانشجوی دندانپزشکی هستم درباره ی تاثیر استرس و اختلالات عصبی روی بیماری های دهان و دندان تحقیق میکنم لطفا اگر مطالب بیشتری در این باره دراختیار دارین برای من ارسال کنید با تشکر فراوان

سلام ، مطلبی که خواندید جمع بندی کلی از تمام رفرنس هایی بود که من به آن ها دسترسی داشتم و چکیده آن ها را نقل کرده ام بیشتر از این مطلب دیگری در مورد تاثیر استرس نیافتم و اگر در تحقیقتان موارد جدیدی یافتید خیلی دوست دارم در مورد آن ها بدانم .