خانه / دندانپزشکی و درمان ریشه / درمان ریشه / تورم صورت ناشی از عفونت دندان و درمان تورم و آبسه
آبسه و تورم صورت

تورم صورت ناشی از عفونت دندان و درمان تورم و آبسه

تورم صورت بعد از شروع درمان، بین جلسات درمان یا بعد از اتمام کار عصب‌کشی (درمان ریشه) برای مراجعین ممکن است که امر عادی و پذیرفتنی نباشد، ولی جقیقت این است که این دست حوادث برای دندان‌پزشکان امر عجیب و غریبی نیست.

در مورادی پیش می‌آید که بعد از شروع یا خاتمه درمان ریشه (عصب‌کشی) با تورم متوسط تا زیادی مواجه می‌شویم. اکثر بیماران این تورم‌ها را عفونت دانسته و آن را خطرناک تلقی می‌کنند که در مواردی هم ممکن است حق داشته باشند.

علل آبسه و تورم:

تورم و آبسه صورت با منشا دندانی علت عفونی ویا التهابی دارد. آبسه‌های دندان انواع مختلفی دارند ولی تورم‌هایی که در اینجا مد نظر ما هستند بیشتر تورم‌هایی هستند که از ریشهٔ دندان منشأ می‌گیرند. در واقع پشت هر نوع تورمی از این دست یک دندان پوسیده یا ضربه‌دیده یا دچار نقص تکاملی وجود دارد. در مورد آبسه دندانی اینجا را بخوانید.

درمان تورم صورت:

بعد از درمان ریشه در فرد سالم، تورم صورت معمولاً خود به خود و با گذشت زمان برطرف می‌شود. چرا که دستگاه ایمنی فرد سالم می‌تواند که به‌طور طبیعی عوامل عفونی و التهابی را از محیط حذف کند و به تدریج تورم کاهش یابد. در مواردی همین واکنش دستگاه ایمنی می‌تواند خود عامل تورم باشد (فلیرآپ) که در این مورد هم خود دستگاه ایمنی به‌طور طبیعی قادر به رفع تورم است. ولی تمهیدات دارویی و غیردارویی می‌تواند رفع تورم را تسهیل کند. تورم صورت به معنی کیست نیست.به طور کلی کیست دندانی مبحث جداگانه ای است که به این مطلب در مورد کیست دندانی  می توانید مراجعه کنید.

به‌طور کلی وقتی یک دندان علت تورم صورت یا تورم داخل دهان باشد، دو درمان برای آن مورد تصور است. اولی درمان ریشه و حفظ دندان در صورتی که قابل انجام باشد، دوم کشیدن دندان؛ بنابراین درمان قطعی آبسه و تورم با منشأ دندانی این دو راه حل است. بعد از درمان ریشه یا بین جلسات درمان ریشه هم تورم می‌تواند اتفاق بیفتد که تقریباً همیشه موقتی و گذراست و در این حالت درمان بیشتر کنترلی و دارویی است.

درمان دارویی:

در تورم‌ صورت داروهای ضدالتهاب می‌توانند تورم را کاهش دهند. ایبوپروفن ساده بر روی کاهش تورم مؤثر است. کورتون‌ها هم بر روی تورم موثرند هر چند که در موارد التهابی بیشتر ممکن است از آن‌ها استفاده شود و در موارد عفونی استفاده نمی‌شوند.

تورم و آبسه صورت

درمان‌های کمکی غیردارویی:

آب نمک: آب ولرم و یا گرم ملایم می‌تواند خونرسانی ناحیه را افزایش دهد و موجب شود که تورم سریع‌تر برطرف شود. آب نمک ولرم احتمالاً کمک بیشتری خواهد کرد. آب نمک را با حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب می‌توانید درست کنید. بعد آن را در دهان در موضع تورم نگه‌دارید تا سرد شود و بعد خارج بریزید.

درناژ ناحیه: با یک نیشتر در ناحیه به روش جراحی می‌توا تجمعات آبسه را تخلیه و در نتیجه فشار و درد را کاهش داد. تخلیه عوامل التهابی و عفونی در گذشته برای تورم‌های دندانی زیاد استفاده می‌شد اما امروزه با توجه به مطالعات انجام شده، خیلی رایج نیست. چون بدون درناژ که ذاتاً یک جراحی است و با برش بافت همراه است و بالاخره در ناحیه زخم هرچند کوچکی ایجاد می‌کند. تورم در افراد سالم خود به خود و معمولاً بدون درناژ و مداخله می‌تواند برطرف بشود.

درمان‌های سنتی تورم صورت: برخی درمان‌های به اصطلاح سنتی برای آبسه و تورم وجود دارند که بعضاً در میان برخی از افراد مشاده می‌شود. استفاده از سیر، روغن زیتون، سماق و … توسط برخی توصیه می‌شود ولی حقیقت این است که اثر هیچکدام از این موارد در کاهش تورم مشخص نشده‌است که واقعیت داشته باشد.

سرد کردن موضع تورم: برخلاف استفاده از آب نمک گرم داخل دندان، در روزهای اول تورم، پک یخ سرد ادعا شده است که تورم را کاهش می‌دهد. یخ نباید مستقیم با پوست در تماس باشد.

تورم‌ با منشا دندانی چه زمانی خطرناک می‌شود؟

تورم‌هایی که سریع گسترش می‌یابند ممکن است خطرناک باشند. تورم‌هایی که همراه با تب و بی‌حالی باشند، گوشهٔ چشم را طوری درگیر کنند که موجب بسته شدن چشم بشوند یا در فک پایین زبان را هم جابه‌جا کرده و زیر گلو گسترش پیدا کنند و تنفس را مختل کنند، به‌طور اورژانسی موجب بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شوند چون تهدیدکننده حیات بیمار هستند. این موارد به‌خصوص در سال‌های اخیر با توجه به افزایش سطح بهداشتی مردم به‌ندرت مشاهده می‌شوند.

پیشگیری از تورم صورت:

رعایت بهداشت دهان و دندان کمک زیادی به پیشگیری از عفونت و آبسه می‌کند. مراجعه منظم به دندان‌پزشک و درمان‌های پیشگیرانه باعث می‌شود که پوسیدگی‌های اولیه درمان شوند و کار به گسترش عفونت به استخوان، آبسه و تورم نکشد.